"A szex jól fogy, akármibe csomagolják"

InfoRádió / MTI
2008. április 3. 08:30
A képernyőkre ismét visszatérő játékok és "a szex, a szex és még több szex": világszerte ez a recept a tévék közönségsikeréhez egy friss felmérés szerint, amely 82 országban vizsgálta a műsorokat 2007-ben és 2008 elején.

"A 2007-2008-as évadban egyfelől a játékok látványos visszatérése a jellemző, e műsorok közül sok a versenyzők szerencséjére és pszichológiájára alapozódik, másfelől pedig a szex, a szex és még több szex, amit némi szellemesség is variál" - hangsúlyozta az AFP-nek nyilatkozva Amandine Cassi, aki egyike a világ 82 országában és területén működő több mint 2000 tévétársaság műsorának elemzésével elkészült tanulmány szerzőinek.

A játékra alkalmat adhatnak a legkülönbözőbb témák: a család, a leleményesség, a pénz vagy az általános műveltség.

A családdal kapcsolatban a felmérés elemzi az NBC amerikai tévétársaság My Dad Is Better Then Your Dad (Az én papám jobb, mint a tiéd) című műsorát, amelyben a családapáknak és gyermekeiknek együtt kell versenyezniük, továbbá a Fox csatorna Az igazság pillanata című programját, amelyben a versenyző magánéleti kitárulkozása igen kínosan érintheti a hozzá közel álló embereket.

Akárcsak az előző szezonban, a zenei játékok, amelyekben a jelöltek a karaoke szabályai szerint elevenítik fel a régi számokat, továbbra is népszerűek.

A józan ész többet ér, mint a legtudósabb szakértő

A műveltségi vetélkedők közül az RTL német adó Weisheit der Vielen (Kevesek bölcsessége) műsora a példa. Ebben a versenyzők felkészültségét szakértők teszik próbára, de az egyik alapelv éppen az, hogy a józan ész néha többet ér, mint a legtudósabb szakértő.

Ami a szexet illeti, magazinokban, dokumentumműsorokban és valóságshow-kban és sorozatokban bukkan fel újra és újra ez a téma. Spanyolországban a 4-es csatorna sugározza az El sexometro című programot, Franciaországban a France 3 adó Szexualitás és szerelem: kérdezzenek - válaszolunk című műsora tartozik ide, Nagy-Britanniában a Sexicilious című magazin hódít a Five csatornán.

"A szex a szexért dicsőítése éppen az ellentéte a hosszú távra szóló, szilárd és stabil kapcsolatnak" - fejtette ki ezzel kapcsolatban Sheily Lemon médiakonzultáns, hozzáfűzve: "az esetek többségében ezek a műsorok tudományos álcában jelentkeznek, olyan szakértőkkel, akik részletes leírással szolgálnak a szerelmi technikákról".

Még a katolikus adók is foglalkoznak szexszel

Példaként utalt a brit ITV1 tévé How To Get More Sex (Hogy kaphatunk több szexet) című dokumentumműsorára, amelyben a kipárolgásokkal kapcsolatban javasolják a férfi vagy a női verejték illatának összehasonlítását - egy disznó szagával: a versenyzőnek el kell mondania, melyiket tartja vonzóbbnak.

"Amikor a minden irányú szexuális életről van szó, igen gyakori, hogy a nőket állítják előtérbe" - jegyezte meg a szakértő. "Még olyan katolikus adók is, mint például a hollandiai NED 3, beszélnek a szexről, igaz, a többi adótól eltérően: 40 dagen zonder seks című műsorában az utóbbi ugyanis arra szólítja fel a fiatalokat, hogy negyven napon át tartózkodjanak a szextől."

A médiaszakértő szerint azonban ez is a szex témájának felhasználása: "A szex jól fogy, akármibe csomagolják" - kommentálta a felmérést Sheily Lemon.