Előnyös hátrányba kerülnek a fiúk az iskolában

Infostart
2008. január 19. 19:00
A tanárok ötször gyakrabban szólnak rá a fiúkra, mint a lányokra, még ha utóbbiak ugyanolyan rosszak is - derült ki egy angliai kutatásból.

A liverpooli John Moores Egyetem vezető oktatáspszichológusa két általános iskolában vizsgálódott, megfigyelte a gyerekek viselkedését és a tanárok reakcióját.

Jeremy Swinson azt tapasztalta, hogy a fiúk és a lányok ugyanolyan gyakran rosszalkodnak, nem különbözik a tanításhoz való hozzáállásuk és a figyelmük tartóssága sem, ami ellentmond annak a közkeletű véleménynek, miszerint a fiúkat könnyebb megzavarni.

Érdekes, hogy a tanárok ötször gyakrabban fegyelmezték meg a fiúkat, mint a lányokat, noha ugyanolyan gyakran nem figyeltek. Igaz, másképp rosszalkodtak: míg a fiúk néha átkiabáltak a termen, a lányok cetliken leveleztek, vagy újságot olvastak a pad alatt, vagyis ők sem figyeltek, viszont nem is zavarták az órát.

Ennek következtében a pedagógusok hajlamosak a fiúkra potenciális bejkeverőként tekinteni, ami a sokkal gyakoribb fegyelmezés mellett azzal jár, hogy inkább őket szólítják fel a kérdések megválaszolására, még akkor is, ha mindkét nemből ugyannyian jelentkeznek.

Vagyis, ha a fiúk igyekeznek, több figyelmet kapnak, jobban elismerik az erőfeszítéseiket, mint a lányokéit. Így hangoskodásuk végső soron a javukra válik.

A szakember úgy véli, hogy a fiúk preferálása helyett - amely egyben a lányok igyekezetének gyakori figyelmen kívül hagyását is jelenti - a tanároknak másfajta módszert kellene alkalmazniuk: például nézzenek rá szúrós szemmel, vagy gyakrabban közelítsék meg őket, így fegyelmezve őket.