Ha bárhol a világon megkérdezik a munkavállalókat, mi okozza számukra a legtöbb stresszt a munkahelyükön, akkor a legtöbben azt hozzák fel, hogy nem értenek szót a kollégáikkal. Sokan panaszkodnak az eszközök elavultságára is, vagy az értelmetlen, túl hosszúra nyúló értekezletekre is.
Magyarországon azonban tipikus stressztényező az is, hogy a vezetők "izomból" akarják megoldani a problémákat - mondta az InfoRádióban Stemler Mihály mentálhigiénikus.
Bár már léteznek olyan tréningek, amelyek mind a vezetőknek, mint a beosztottaknak "megtanítják", hogyan kell tisztelettudóan, kedvesen beszélni a kollégákkal, ezt sok helyen még nem engedhetik meg maguknak.
Stemler Mihály szerint sokat javíthat a munkatársak hangulatán az is, ha az asztalok közé kis elválasztó paravánt építenek, amelyekre esetleg személyes tárgyakat, például fényképeket is feltehetnek, és amelyeknek köszönhetően nem mindig ugyanazt a kollégát kell nézniük. A modernebb munkahelyeken már pihenő helyiségeket is kialakítanak.
Mindezzel kiküszöbölhető például az, hogy a folyamatos stressz miatt a munkavállalók hosszabb betegszabadságra menjenek. Mint azt a mentálhigiénikus elmondta, ha például Hollandiában valaki 30 napnál hosszabb ideig van táppénzen, annak kötelező felkeresnie egy munkapszichológust.
Hanganyag: Hegedûs Zsuzsa