eur:
394.13
usd:
365.33
bux:
65384.6
2024. március 29. péntek Auguszta

Egy hajszálon múlt az újabb légi katasztrófa

Kényszerleszállást hajtott végre hétfőn Afganisztán déli részén a brit légierő egyik felderítő repülőgépe, miután a személyzet azt tapasztalta, hogy légi utántöltés közben üzemanyag ömlik a bombakamrába. Tavaly szeptemberben egy ugyanilyen, Nimrod típusú gép felrobbant a levegőben, a szerencsétlenségben a személyzet mind a 14 tagja életét vesztette.

A kiszivárgott információk szerint feltűnő hasonlóságok vannak a tavalyi szerencsétlenség és a mostani vészhelyzet között.

Noha a 2006-os eset vizsgálata még nem zárult le, az eddigi megállapítások azt valószínűsítik, hogy a légiutántöltő-rendszer nyomásproblémája miatt folyt ki nagy mennyiségű üzemanyag, ami a gép vesztét okozta.

Közvetlenül a repülőgép megsemmisülése előtt a pilóta a bombatérben keletkezett tűzről számolt be, de hiába süllyedt 90 másodperc alatt 6 ezer métert, 910 méteres magasságban előbb a jobb oldali szárny, majd az egész gép felrobbant.

A hétfői esetről a brit védelmi minisztérium közölte: senki sem sérült meg, és elővigyázatosságból megtiltották a Nimrodok légi utántöltését, de a típust nem parancsolták a földre.

A Királyi Légierő egy volt mérnöke - aki a hatvanas években részt vett az akkor kifejlesztett típus tesztelésében - szerint ez utóbbi nagy hiba. Jimmy Jones úgy véli: a gépeknek nem szabadna repülniük egészen addig, míg ki nem derül a sorozatos meghibásodások oka.

Idős gépek

A Nimrodok által szolgáltatott valós idejű felderítési adatokra azonban hatalmas szüksége van a tálibok ellen harcoló brit csapatoknak, így a légierő mindent megtesz, hogy a gépek minél több időt tölthessenek a levegőben.

Ez utóbbi törekvést mutatja, hogy tavaly mindössze két nappal a Nimrod szerencsétlensége után felújították a légi utántöltéseket. Ez már csak azért is felelőtlenségnek tűnik, mert a gépet eredetileg nem is látták el ezzel a képességgel, az 1982-es falklandi háború alatt szükségmegoldásként utólagos barkácsolással tették lehetővé a levegőben történő üzemanyag-felvételt.

A jelek szerint azonban azóta sem sikerült biztonságossá tenni a berendezéseket, mert a Timeshoz került információk arról tanúskodnak, hogy a tavaly szeptemberi és a mostani eset között kétszer is több ezer liter üzemanyag folyt a gépek törzsébe, majd onnan szabadesésben a földre hullott. Mindkétszer csak a szerencsének köszönhető, hogy nem történt nagyobb baj.

A gondokat fokozza, hogy a Nimrodok egy ománi bázisról üzemelnek, ahol nem ritkán 40 Celsius-fok van, így a mérnökök nem tudják felmérni, milyen hatások jelentkeznek, amikor a levegőben, mínusz 40 fokban tankolnak a gépek.

Ráadásul a gépek már igencsak elöregedtek, már a kilencvenes évek közepén le akarták cserélni őket, de a pénzszűke miatt csak 2010-ben áll hadrendbe a Nimrod új típusa.

Címlapról ajánljuk

Teljes a patthelyzet a bécsi repülőtéren

Hiába a 36 órás sztrájk, megszakadtak a tárgyalások a szakszervezetek és az Austrian Airlines osztrák légitársaság között. A dolgozók a Lufthansa leányvállalatánál ugyanolyan béreket követelnek, mint az anyacégnél, ahol egyébként a közelmúltban zárult egy sikeres munkabeszüntetés.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.02. kedd, 18:00
Káel Csaba
a MÜPA vezérigazgatója, filmügyi kormánybiztos
Durvul a nyilatkozatháború a moszkvai merénylet körül, újfajta bombát vethetett be Oroszország – Háborús híreink csütörtökön

Durvul a nyilatkozatháború a moszkvai merénylet körül, újfajta bombát vethetett be Oroszország – Háborús híreink csütörtökön

Marija Zaharova, az orosz külügyminisztérium szóvivője azt mondta, az Iszlám Államnak nem voltak meg a képességei egy a krasznogarszkihoz hasonló terrortámadás kivitelezésére, és Ukrajnára és a Nyugatra igyekezett terelni a gyanút. Kirilo Budanov, az ukrán katonai hírszerzés feje úgy nyilatkozott, Oroszországnak legkésőbb február közepe óta tudomása volt a készülő támadásról, ennek ellenére nem tettek semmit. A harkivi rendőrség vezetője szerint Oroszország egy új típusú irányított bombát vethetett be a városban szerdán, az UMPB D-30-at.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×