Hamisítják a világhírű francia bort

Infostart
2007. szeptember 5. 20:15
A francia borok harmadának megtévesztő a címkéje, az ital ugyanis nem abban a régióban készült, ahol a felirat szerint kellett volna, és nem éri el azt a minőséget sem, amelyet a címke szerint kellene - állítja egy fogyasztóvédelmi szervezet.

Az aranypecsét, amely valaha a bor eredetének és minőségének igazolására szolgált, ma már semmilyen támpontot nem ad a fogyasztóknak - figyelmeztet a francia fogyasztóvédelmi szervezet, amely szerint ennek oka az, hogy a minősítést olyanok adják a boroknak, akik maguk is érdekeltek a piacon.

Mivel az Európán kívüli termelők egyre nagyobb versenyt jelentenek a francia borok számára, a helyi minősítők olyan termékeknek is kiadják a minőségi igazolást, amelyek nem felelnek meg a kritériumoknak. Ezzel viszont aláássák a fogyasztók bizalmát - vagyis tovább rontják a francia borok piacát - hangsúlyozta az UFC vezetője, Alain Bazot.

A fogyasztóvédelmi szervezet azt követeli a kormányzattól, hogy sürgősen tegyen lépéseket a "hamisítás" ellen. Emlékeztetnek a tavalyi botrányra, amikor egy nagy bortermelőt 30 ezer euró bírságra ítéltek csalás miatt.

A francia borok piaca folyamatosan szűkül világszerte. Nagy-Britanniában például 2001 és 2005 között nyolc százalékkal csökkent a francia borimport, miközben az ausztrál és a dél-afrikai több mint 50 százalékkal nőtt, az amerikai pedig megduplázódott.

A borfogyasztás Franciaországban is csökken, részben az alkoholfogyasztás elleni kampány, részben pedig amiatt, hogy szigorították az ittas vezetők ellenőrzését. A problémát tovább súlyosbítja a túltermelés, amely alól kivételt képezhet az idei év; a csapadékos nyár és a pusztító viharok miatt az idén kevesebb lesz a termés, mint az elmúlt húsz évben bármikor.