Mennyit szabad inni, ha volán mögé ül az ember?

Infostart
2007. július 30. 17:50
Magyarországon a rendőrség időről-időre tart kampányszerű közúti ellenőrzést az ittas vezetők kiszűrésére, a brit hatóságok pedig a drogozó autósokat is igyekeznek kivonni a forgalomból. Az EU-tagországaiban egyébként különbözőképpen állnak ahhoz a kérdéshez, hogy mennyit szabad - ha egyáltalán - inni, mielőtt az ember a volán mögé ül.

Egy éjszakai autós állapotát vizsgálják a rendőrök az angliai Sheffieldben, de nem szondával. Az illetőnek egyenes vonalban kell lépkednie, megbecsülnie, mikor telt le 30 másodperc, és megérintenie az orrát. "Kicsit hülyének érzem magam" - mondja.

Ezzel a jól kipróbált recepttel azokat a sofőröket is ki lehet szűrni, akik kábítószert fogyasztottak. Erre annál is inkább szükség van, mert sok fiatalkorú veszti életét, vagy okoz halálos balesetet cannabisz, amfetamin, vagy más kábítószer hatása alatt.

Nagy-Britanniában ugyanakkor - például Magyarországhoz képest - elnézőbbek az alkoholt fogyasztó vezetőkkel szemben. Itt ugyanis lehet inni - bár nem sokat. A jelenlegi határ körülbelül egy korsó sörnek, vagy egy pohár bornak felel meg - miközben a statisztika azt mutatja, hogy 1979 óta harmadával csökkent az alkohollimitet túllépő fogyasztás miatti halálos balesetek száma. Igaz, ebben közrejátszik az is, hogy az autók közben sokkal biztonságosabbá váltak.

Változó határérték


Nagy-Britanniában mellett Írország, Luxemburg és Málta liberálisabb: a sofőr vérében 8 ezreléknyi alkoholmennyiséget engedélyeznek.

Az étkezésekhez hagyományosan bort fogyasztó franciák, spanyolok, olaszok és portugálok, de a ciprusiak dánok és finnek is ihatnak - igaz, itt fél ezrelék a limit.

Ebbe a csoportba tartozik volt szocialista országként Lettország, Szlovénia és Bulgária is. Magyarországon, Romániában, Észtországban, Szlovákiában és Csehországban egyáltalán nem szabad inni.

Olaszország a legveszélyesebb


Olaszország ugyanakkor egyike a világ azon államainak, ahol a legtöbb a baleset, és ahol az ittas vezetők a legnagyobb veszélyt jelentik a gyalogosokra. Rómában 1000-ből nyolc ember sérül, vagy hal meg ilyen módon, tízszer több mint Londonban és húszszor több mint Párizsban.

Nem véletlen, hogy az olasz közéletben oly befolyásos Vatikán sajátos tízparancsolatot adott ki az autósoknak. Tudósítók megjegyzik, hogy Rómában sokkal jobban tolerálják a szabálytalan vezetőket, mint másutt.

Súlyos büntetés jár a franciáknak


Rossz a vezetési morál Franciaországban is, ahol 2006-ban 4700-an haltak meg az utakon. Ezért az alkohollimit kismértékű túllépése 135 eurós bírságot von maga után, ezen felül azonban már 4 és félezer euró a büntetés, bevonhatják a jogosítványt, és akár két éves börtönnel is sújthatják az ittas sofőrt. Sérülést okozó baleset esetén pedig már 10 év börtönnel kell számolni.

Lengyelországban közben minden másfél órában meghal valaki közúti balesetben - az esetek 14 százaléka a fiatalkorú férfiak alkoholfogyasztása miatt.

Az északi országokban közben kulturális változás zajlott le - jegyzi meg a BBC oslói tudósítója. Annak ellenére, hogy a helyiek nem vetik meg az italt, a közvélekedés az, hogy elfogadhatatlan, ha valaki alkoholos állapotban autóba ül.

Hanganyag: Szvetnik Endre