Életveszélyben az utasok, ha fáradtak a pilóták

Infostart
2007. június 26. 10:11
Az utasok életét veszélyezteti, hogy a légitársaságok nem adnak elég időt pihenésre a pilótáknak. A brit pilóták közül ma kétszer annyian dolgoznak veszélyesen kimerülten, mint öt évvel ezelőtt - derült ki a BBC felméréséből.

A brit pilóták szövetsége szerint a helyzet még ennél is rosszabb. Szerintük a pilóták négyötöde panaszkodik arra, hogy hullafáradtan kell felszállnia. Ebből a szempontból nincs különbség a fapados és nemzeti légitársaságok között.

A pilóták fáradtsága súlyos veszélyt jelent, s már többször előfordult, hogy csak a csoda mentette meg az utasokat.

Egy esetben például, amikor a kapitány pihent, az első tiszt a fáradtságtól elaludt. A légiirányító hiába figyelmeztette a gépet, hogy a robotpilóta fordulóba kezdett, és egy másik utasszállító felé tart. Szerencsére a kapitány meghallotta a figyelmeztetést, és gyors reflexeinek köszönhetően nem ütköztek össze egy másik géppel.

"Egy másodpercre lehunytam a szemem, és tíz perc múlva ébredtem fel"


Egy másik fáradt pilóta nem sokkal felszállás után véletlenül kis híján leállította a motort. Egyikük pedig bevallotta, hogy repülés közben elaludt. "Egy másodpercre becsuktam a szemem, és tíz perc múlva ébredtem fel."

A BBC 32 pilótát faggatott ki, akik az intenzív munka és a szűkre szabott menetrend miatt nem képesek kipihenni magukat. Hiába panaszkodnak a légitársaságok vezetőinek, az egyre élesedő verseny miatt nem foglalkoznak a panaszaikkal.

Hat járat - pihenés nélkül

Több pilóta egyenesen azt állította: a főnöke megtiltotta, hogy fáradtságra hivatkozzon. "Állandóan fáradt voltam, de ahányszor szóltam emiatt, mindig az volt a válasz: megtagadod a munkát?" - mesélte egy csak Andy-ként említett pilóta.

Nagy-Britanniában a pilóták legföljebb 900 órát repülhetnek évente, és a BBC arra nem talált bizonyítékot, hogy ezt túllépnék. A Polgári Légihatóság szerint ugyan a pilóták 30 százalékkal többet repülnek, mint egy évtizede, de a fáradtság nem zavarhatja őket, mert a briteké a világon a legjobban kidolgozott rendszer.

A pilóták viszont állítják: többet dolgoznak, mint öt éve. Mivel egyre nagyobb az igény az olcsó utak iránt, gyakran előfordul, hogy a személyzet hat rövidebb utat is megtesz anélkül, hogy közben egyáltalán kiszállhatna a gépből.