Új módszer az autista gyerekek fejlesztésében

Infostart
2007. április 26. 10:08
Az intenzív otthoni foglalkozások hatására két év alatt akár meg is duplázódhat az autista gyerekek intelligenciahányadosa - derül ki egy új kutatásból.

Az eredmények azt mutatják, hogy a speciálisan fejlesztett gyerekek ötévesen hagyományos általános iskolába mehetnek, és sokkal jobbak az esélyeik a teljesebb felnőtt életre.

A brit, autizmust kutató jótékonysági szervezet tanulmányából kiderül: egy 30-as intelligenciahányadosú gyerek a módszer hatására hamarosan elérte a 70-es IQ-szintet, egy másik eredményei 72-ről 115-re változtak.

Nagy-Britanniában az átlagos intelligenciahányados 85 és 115 között van.

Jelentős eredmények

A kétéves kutatás során egy hároméves gyerekekből álló csoportot speciális fejlesztő módszerekkel tanítottak, aminek hatására jobb lett a beszédképességük és a mindennapi életük, mint azoknak az autista gyerekeknek, akiket hagyományos módszerekkel oktattak.

"Ez egy olyan tanítási módszer, amely sok esetben jelentős változásokat hozhat. Akik elkezdik, azoknak viszont kemény munkára kell számítaniuk: a heti huszonnégy órás otthoni terápia nagy elkötelezettséget igényel" - mondta egy szakértő, Bob Remington.

Az intenzív otthoni tanítás körülbelül heti 25 órás elfoglaltságot jelent, amelyet egy viselkedési specialista irányít.

Ennek során segítenek fejleszteni a gyerekek szemkontaktusát és összpontosító képességét, valamint a szavak és mozgások másolásának képességét.

Sokba kerül

A tanulmány eredményeit örömmel fogadták az autista gyerekek szülei, hiszen jelenleg rengeteg pénzt költenek csemetéik fejlesztésére. Egy szülő elmondta: sokan jelzálogot vesznek fel a házukra, vagy eladják az autójukat, hogy finanszírozni tudják a terápiát.

Az autizmust a gyerekek egy részénél sokáig nem is diagnosztizálják, mert a vizsgálatokat végző szervezet várólistája rendkívül hosszú.

A londoni Alison Pittam egy év alatt 35 ezer fontot fizetett azért, hogy autista kisfia, Rufus megfelelő kezelést kapjon.

Hatásos

"Rufus félnapos óvodába járt, de akár a szobájában is ücsöröghetett volna. Az egész nem ért semmit" - mondta az anyuka, aki akkor talált rá az új módszerre, az úgynevezett "korai intenzív viselkedési beavatkozásra" (EIBI), amikor Rufus három és fél éves volt.

A most ötéves kisfiú általános iskolába jár, cseveg és barátkozik a többi gyerekkel, telefonon beszélget a nagyszüleivel.