A méret számít: a legbiztonságosabb autók listája

Infostart
2006. október 13. 10:24
A brit közlekedési minisztérium felmérése szerint az autók biztonsága esetében igenis számít a méret. A kis és közepes méretű autók sofőrjei ugyanis ötvenszer nagyobb eséllyel veszítik életüket közúti balesetben, mint azok, akik terepjárót vagy kisbuszt vezetnek.

Autóvásárláskor az egyik legfontosabb szempont (sok egyéb, így a fogyasztás, a forma, a menettulajdonságok, stb. mellett) a biztonság. A gyártó cégek és a különböző szervezetek egyre-másra adják ki a törésteszteket - hozzájuk csatlakozott most a brit közlekedési minisztérium felmérése.

A teszt szerint a legbiztonságosabb autók (legalábbis a vezető szempontjából) a Land Rover Defender, a Mercedes ML osztálya, a Toyota Landcruiser és az Isuzu Trooper.

Több terepjáró több halálos baleset?

Szakértők ugyanakkor arra figyelmeztetnek, hogy ha több terepjáró futna az utakon, valószínűleg emelkedne a közúti halálozás aránya, mivel a nagyobb autók több gyalogos és kerékpáros áldozatot szednének.

A legrosszabb statisztikai adattal rendelkező autók (legalábbis a sofőrök halálozási és súlyos sérüléssel járó balesetek arányait figyelembe véve) az eredeti Mini, a Fiat Panda, az 1993 előtt gyártott Nissan Micra, a Daewoo Matiz és a Suzuki Swift.

Egyes modellek komoly fejlődésen mentek keresztül az elmúlt 15 évben, mivel a gyártók egyre több biztonsági felszereléssel (például légzsák) látták el az autókat. Ugyanakkor egyes modellek (mint a Nissan Sunny, az Opel Astra vagy a Rover 200/400 és 25/45) kevés fejlődést mutattak.

A brit közlekedési minisztérium felmérése során 138 ezer 2000-2004 között történt karambolt vizsgáltak meg. Azokat a modelleket, melyek 150-nél kevesebb balesetnek voltak részesei, nem vették figyelembe.

A nagyobb jobb

A kis- és középkategóriás autókban utazók karambol esetén 1:200 eséllyel veszítették életüket, míg ez az arány a terepjárók és a kisbuszok esetében 1:10000.

A biztonsági rés valamelyest szűkül, ha a súlyos sérüléssel járó baleseteket is figyelembe vesszük, ugyanakkor a tendencia nem változik: míg a terepjáróval utazók 3 százaléka vesztette életét, vagy sérült meg súlyosan közúti balesetben, addig a kisebb gépjárművek esetében ez 7 százalék.

Mielőtt a kis- és középkategóriás járművek tulajdonosai teljesen elkeserednének, azért van jó hír is: egyes kisebb modellek rendkívül biztonságosak. Ilyen például a Citroen C3, amely például ilyen szempontból jobb vételnek tűnik, mint a Honda CRV.

A legnagyobb fejlődésen azonban a Mini ment keresztül, hiszen míg az eredeti modellben a balesetes sofőrök 14 százaléka meghalt, addig ez az arány az újonnan (a BMW által) gyártott autók esetében 5 százalék.

A viselkedés is számít

A brit parlament Közlekedésbiztonsági Tanácsadó Testülete ugyanakkor arra figyelmeztetett, hogy a statisztika egyéb fontos tényezőket nem mutat ki: "A különbségek egy része a sofőrök viselkedéséből is fakadhat. A fiatalabb, több kockázatot vállaló, így több balesetben részes vezetők általában kisebb és idősebb autóval közlekednek. Ezzel szemben terepjáróval és kisbusszal általában családos emberek utaznak, akik éppen ezért jóval óvatosabbak" - mondta Rob Gifford igazgató.