A dohánycégek újabb mocskos trükkjei

Infostart
2006. október 2. 05:32
Megédesítik a dohánycégek a cigarettát, hogy így próbálják meg függővé tenni a fiatalabb generációkat - állítja egy szaklap legújabb száma. Az újság szerint a nagyvállalatok cukorral, juharsziruppal és édesítőkkel próbálnak újabb fogyasztókat szerezni maguknak.

A Food and Chemical Toxicology című szaklap azt állítja, hogy egyes dohányvállalatok különböző rákkeltő édesítőkkel próbálnak újabb vásárlókat szerezni maguknak.

A szaklap szerint ez nem csak az újabb fogyasztók megszerzése miatt aggályos, hanem azért is, mert az édesítőszerek - szilvalé, juharszirup, méz, mesterséges édesítők - közül több is növelheti a dohányzókra leselkedő rákveszélyt.

Mind az öt nagy érintett?

A tanulmány az öt nagy nemzetközi dohánycég - a British American Tobacco, a Philip Morris, az RJ Reynolds Tobacco Company, a Gallaher és a Japan Tobacco International - gyakorlatát vizsgálta, az adatokat a vállalatok honlapjáról szerezve be.

"A cukor hozzáadása legkevesebb kétféleképpen növelheti a dohány használatát: egyfelől semlegesíti a cigifüst erős ízét, (...) másfelől az édes íz és a karamellizálódó cukor aromáját elsősorban a felnőtt kezdő dohányosok elfogadják" - fogalmaznak a szakértők.

A jelentés szerint a dohányban természetesen megtalálható cukor mennyisége elsősorban a növény elkészítésének módjától függ. A cukorszint növelése mérgezőbbé teszi a dohányfüstöt.

Beismernek és tagadnak

"Komoly fenntartásaink vannak a kellemesebb ízűvé tett cigarettákhoz hozzáadott adalékanyagok és hozzávalók mennyisége miatt" - fogalmazott Deborah Arnott, az Action on Smoking and Health igazgatója.

A British American Tobacco Tudományos és Szabvány részlegének vezetője, Chris Proctor elismerte, hogy cukrot adnak termékeikhez, ugyanakkor tagadta, hogy ez dohányzásra bátorítaná a fiatalokat.