Az etikus fogyasztó fokozott védelemre szorul. Elsősorban konok, majdhogynem önveszélyes magatartása miatt: tudniillik az Etikus Fogyasztó kizárólag magasra állított mércéje szerint készült táplálékot vesz magához, ennek hiányában gyakran választja az önkéntes éhezést.
Jelentős populáció verődik össze szombatonként a Csórsz utcai ökopiacon, ahol koncentráltan jelenik meg preferált eledelük: az Etikus (BIO) Élelmiszer.
Az Etikus Fogyasztó ugyanis bioélelmiszereket vásárol, amennyiben hozzáfér. Némelyikük nem átall keresztül-kasul bóklászni a különféle bio, vagy bionak mondott üzletek között, hogy fejlett igényeinek megfelelő táplálékhoz jusson.
Az Etikus Fogyasztó ugyanis nem eszik génmanipulált, besugárzott, vegyszerekkel kezelt, élelmiszeripari trükkökkel feljavított élelmiszert, sőt, olyat sem, amelyet feleslegesen nagy energiaráfordítással állítottak elő, vagy indokolatlanul nagy távolságból szállítottak.
Az Etikus Fogyasztó nem eszik iparszerű tartásból származó húst-húskészítményt. A Még Etikusabb Fogyasztó egyáltalán nem eszik húst, éppen etikai megfontolásból.
A világ fejlettebb felén (talán éppen a túlzott fejlődés etikai alapjait megkérdőjelezendő!) az Etikus Fogyasztó nagyobb egyedszámban található, kitartóbb, sőt harcosabb variáns, mint a hazánkban fellelhető néhány példány. Harciasságára jellemző, hogy csoportokba verődik, és szükség esetén polgári engedetlenségi akciókra szerveződik.
Szervezett fellépésével komoly károkat képes okozni az Etikátlan Élelmiszereket Előállító ugyancsak etikátlan gyártóknak.
Angliában a Szövetkezeti Bank legfrissebben közreadott Etikus Termékek Értékesítési Indexe szerint az előbb említett csoport 19,89milliárd fontot költött etikus termékre illetve szolgáltatásokra.
Az egyébként igen gyakran etikátlanul működő Nagy Nevek mintegy 2,6milliárd veszteséget voltak kénytelenek elszenvedni az Etikus Fogyasztó reklamációja, visszatérítési igénye miatt.
Az Etikus Fogyasztó 1,7milliárd fontot, kb 600milliárd forintot költött FairTrade és bio élelmiszerekre, 1,47milliárd fontot környezetbarát háztartási cikkekre.
A fenti számok magyar szemmel bizony nagyon megnyerőek. Angliai viszonyításban azonban -noha a tendencia világos-, az arányok még mindig szerények. Az összforgalomból az etikus termékek mindössze 2%-ban részesülnek. Annak ellenére, hogy minden 10 fogyasztó közül 8 ellenzi az állatkísérleteket, a humanista kozmetikumok forgalmi részaránya mindössze 2% körüli.
Az Etikus Fogyasztó szaporodása egyébként meglehetősen szoros összefüggésben van az éppen aktuális gazdaságpolitikával. Félő, hogy a megszorító intézkedésekkel tarkított általános recesszió negatívan hat majd növekedési erélyére. Ugyanakkor, reményeink szerint az egyre szélesedő kínálat nem csupán táplálkozási-, hanem szaporodási kedvére is ösztönzőleg hat majd.