Védekezni kényszerülnek a legnagyobb üdítőgyártók

Infostart
2007. szeptember 18. 20:50
Egyre nagyobb nyomás nehezedik az italgyártó cégekre, amelyek termékeiket nagyrészt műanyag palackokba csomagolják, ezek pedig súlyosan károsítják a környezetet. A növekvő felzúdulás arra késztette a két legnagyobb üdítőital-gyártót, hogy ígéretet tegyen: a mostaninál jóval több palackját hasznosítja újra.

A hivatalos adatok szerint csak Nagy-Britanniában 965 millió liter ásványvíz fogyott tavaly, harmadával több, mint 2001-ben. A fogyasztás növekedésének aránya az Egyesült Államokban még ennél is nagyobb.

Ezzel párhuzamosan egyre komolyabb kétségek merülnek fel azzal kapcsolatban, hogy miként kezelik az italgyártók a termékeiket rejtő műanyag palackokat.

Egyre több fogyasztó tiltakozik a műanyagba töltött italok ellen, és több szervezet is úgy határozott, hogy leszerelteti épületeiben a vízautomatákat, és palackozott vizet sem rendel az ott dolgozóknak.

A Coca-Cola és a PepsiCo - amelyek együttesen az üdítő- és ásványvízpiac 55 százalékát birtokolják - megígérte, hogy átvizsgálja, miként lehetne hatékonyabbá tenni a palackok összegyűjtését és újrafelhasználását világszerte.

A sikeren felbuzdulva sokan azt szeretnék elérni, hogy az Európai Unióban megemeljék a kötelezően újrafeldolgozandó műanyag mennyiségét az italgyártók számára, míg az amerikai Kongresszusban azért lobbiznak, hogy az állam költsön többet a vezetékes víz rendszerének fenntartására.

A Coca-Colánál nemrég bejelentették: öt éven belül minden, az Egyesült Államokban forgalomba hozott palackot újrafeldolgoznak egy dél-karolinai telepen, és erre alkalmas üzemeket építtetnek Ausztriában, Mexikóban és a Fülöp-szigeteken is.

A környezetvédők ugyanakkor vitatják, hogy a gyártók mindent megtennének a jó ügy érdekében és figyelmeztetnek: az üdítőitalok piaca egyre nő, évente pedig 1,5 millió hordónyi olajat használnak fel a műanyag palackok gyártásához.