eur:
393.87
usd:
369.11
bux:
65277.11
2024. április 19. péntek Emma
Komoly áldozatai lehetnek a 3-as metró drágább felújításának

Komoly áldozatai lehetnek a 3-as metró drágább felújításának

Várhatóan a 3-as metró három felújítási szakasza közül a déli szakaszon indulhatnak meg a közeljövőben a felújítási munkálatok - jelentette be Tarlós István. Az MSZP szerint a főpolgármester hosszan mosakodott a drágább metróberuházás miatt.

Nem hozott eredményt Orbán Viktor miniszterelnök és Tarlós István főpolgármester megbeszélése a 3-as metró infrastrukturájának felújítása ügyében.

A kormány által korábban 137,5 milliárd forintos kerettel elfogadott uniós fejlesztés 37,1 milliárdos többletköltsége kérdésében egyelőre hajthatatlan a kormányfő: nem ad pénzt - írta a Magyar Nemzet.

Egyetlen lehetősége maradt még a kormánypárti főpolgármesternek: ha június 7-én a kormányülésen személyesen győzi meg a kabinetet, ezt pénteken meg is erősítette: ott lesz és elmondja elképzeléseit a metrófelújításról.

Bejelentette azt is, hogy a déli szakasz állomásai és az alagút teljes felújítása megkezdődhet, ha erre megadja az engedélyt a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) - jelentette be Tarlós István főpolgármester, hozzátéve, hogy ebben az esetben kora ősszel indulhatnak meg a munkálatok.

Muszáj felújítani

Napról napra növekszik az utazás kockázata a 3-as metrón, s ha a kormányzat nem fizeti ki a felújításhoz szükséges többletköltségeket, ne adja az Isten, hogy katasztrófa történjen – reagált Bíró Endre, a Metróért Egyesület elnöke a Magyar Nemzetnek arra, hogy az elmúlt napokban felvetődött, akár el is maradhat a rossz állapotú metróvonalon az infrastruktúra rekonstrukciója.

A további szakaszok - az északi és a középső - esetében egy évük van arra, hogy megpróbáljanak olcsóbb ajánlatokat begyűjteni.

"Összetett problémával állunk szemben", és

észre kell venni a felújításra vonatkozó ajánlatoknál, hogy nem az anyagárak ugrottak meg, hanem a díjak.

Ennek az az oka, hogy "az iparosok tekintélyes része elment" - mondta Tarlós István.

Kifejtette, a jelenlegi helyzet az, hogy a négy tenderre beérkeztek az ajánlatok, és négy jogilag független tenderről van szó: a három felújítási szakaszra van három, az állomásokra vonatkozó tender, a negyedik tender pedig az alagút felújítására vonatkozik. Továbbá van egy érvényes 137,5 milliárd forintos támogatási szerződés.

A négy tender közül kettő kezelhető, az alagút felújítása esetében például 15 százalék körüli a költségtúllépés

- közölte Tarlós István.

Kijelentette, "életszerű feltételezni", hogy a 137,5 milliárd forintos fedezet alapján az alagút és a déli szakasz állomásai esetében elindulhatnak a felújítási munkálatok. Ha az NGM megadja a szerződéskötésre az engedélyt, akkor megkezdődhet a munka - fűzte hozzá a főpolgármester.

Vagy hitel, vagy elmaradó beruházások

A főpolgármester hosszan mosakodott és még egy nemzetközi tanulmányt is talált arra, hogy miért drágább a metrófelújítás, mint három hónappal ezelőtt - mondta az InfoRádiónak Horváth Csaba fővárosi szocialista képviselő. 

Szerinte annak, hogy Tarlós Istvánnak már kezd tetszeni a magasabb ár, összefüggésben lehet azzal, hogy "Orbán Viktorral való találkozásán az derült ki, hogy Budapestnek kell előteremtenie azt a 30-40 milliárdos többletköltséget, amit a kormányközeli, fideszközeli vállalkozók magas ajánlata jelent."

A második tenderre is magasabb árajánlatok érkeztek a vártnál, de Tarlós István szerint ha a Közbeszerzési Döntőbizottság is elfogadhatónak tartja, akkor egy 15 százalékkal magasabb ajánlatot ki tud gazdálkodni, de ez azt jelenti, hogy elmaradhatnak jelentős beruházások is.

Ezzel kapcsolatban Horváth Csaba elmondta: például a váralagút és a Lánchíd felújítása eshet ennek áldozatul, de vannak kisebb útfelújítások, útépítések, amelyek néhány milliárdos tételét vonhatja meg Tarlós István. Vagy esetleg az utcák takarításából is visszavehet.

Hangsúlyozta: "a kezdeti szakasz, amire Tarlós hivatkozott, önmagában 10 milliárdos többletterhet jelent. Ekkora tartaléka pedig egy olyan városnak, amely 125 milliárdos hiánnyal fogadta el a költségvetését, nyilvánvalóan nincs."

Ha tehát a főváros nem kap állami segítséget, akkor vagy elmaradnak beruházások, vagy növekszik a főváros adósságállománya.

Római-part

A római-parti védművel kapcsolatban azt közölte, hogy a tervezés a vége felé jár. A részterveket és a környezeti hatásvizsgálati dokumentumokat június 7-ig észrevételezik, a Fővárosi Csatornázási Művek 42 napra becsüli a környezeti hatásvizsgálat eljárását, a vízjogi engedélyeztetés becsült időtartama két hónap.

Tarlós István közölte: a tendertervek július végére készülnek el, a tenderkiírás szeptemberre várható, ennek becsült időtartama körülbelül négy hónap. Ez azt jelenti, hogy december végére, legkésőbb január elejére szerződés lehet. Februárban, de legkésőbb március elején a munkálatok megkezdődhetnek, és a tervezett befejezési időpont 2019. nyár vége, ősz eleje - jelezte.

Kérdésekre válaszolva a főpolgármester elmondta, ha a metrófelújítás ügyében netán a főváros magára marad, akkor azért a saját erejére hagyatkozva is mindent elkövet, és ha másképpen nem megy, akkor hajlandók átcsoportosítani is az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Programon (IKOP) belül. Ehhez valamiféle állami garanciára szükség lenne - jegyezte meg.

A Széll Kálmán térről szólva arról beszélt, nem jó, hogy három cég üzemelteti a teret, ezért egyet kell kinevezni, továbbá a hibák felszámolására megtörténtek az utasítások.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Orbán Viktor: eljött az idő, hogy Budapest után Brüsszelben is megmentsük a szabadságot

Orbán Viktor: eljött az idő, hogy Budapest után Brüsszelben is megmentsük a szabadságot

"Amíg nemzeti kormány lesz, Magyarország nem lép be az ukrajnai háborúba senkinek az oldalán" - jelentette ki a Fidesz EP-kampánynyitó rendezvényén pénteken Orbán Viktor pártelnök. "No migration, no gender, no war" - adta ki a hármas jelszót.

Kaiser Ferenc: a mérsékelt izraeliek nem Iránt féltik, hanem az amerikai fegyvercsomagot

Hírügynökségi jelentések szerint az izraeli hadsereg csapást mért több célpontra Iránban, de ezt Izraelben hivatalosan nem erősítették meg. Irán azt közölte, hogy a légvédelme működésbe lépett, és az okozott robbanásokat a közép-iráni Iszfahán körzetében. Kaiser Ferenc, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem docense szerint ez izraeli jelzés, figyelmeztetés volt Iránnak a hétvégi zsidó állam elleni támadása után.
VIDEÓ
EZT OLVASTA MÁR?
×
2017. augusztus 19. 08:07
×
×
×
×