A gyerekek próbálták ki először a mesterséges intelligenciát, amikor megjelent, például házi feladatok megoldásában vagy avatarok elleni online játékokban, de a szülők online bankolásában is ugyanúgy jelen van – mondta az InfoRádióban Baracsi Katalin internetjogász, közösségi médiatréner.
„Valahol a kettőjük tudását kellene összehangolni, és a tapasztalatokat, ami miatt a felnőttekben van egyfajta óvatosság és tudatosság. És ezt át kellene adni a diákoknak is.
Nem minden információ valódi, amit az mesterséges intelligencia ad, és az MI-t nem csak jóra lehet használni.
Vagy gondoljuk végig, milyen adatvédelmi aggályokat vet fel. De például a képalkotás a mesterséges intelligencia segítségével hamis, megalázó, nevetség tárgyává tevő tartalmakkal is elárasztotta az internetet – és ez természetesen ugyanúgy bűncselekmény, mintha nem használnánk mesterséges intelligenciát hozzá” – tette hozzá a szakértő.
A MI és a gyerekek névre keresztelt tudásanyag kidolgozója szerint
a szülőknek digitális példaképpé kell válniuk. Oda kell figyelniük arra, hogy a gyerekek és hogy ők maguk is mit csinálnak az online térben.
Ehhez ad tanácsokat a One Alapítvány új tudásanyaga.
A tudásanyagból kiderül például, hogy a fiatalok leginkább milyen megoldásokat használnak, és hogy ezek hogyan befolyásolják a viselkedésüket, a döntésüket. Kiderül, milyen előnyei vannak a mesterséges intelligenciának például a tanulás támogatásában, a kreativitás fejlesztésében, de beszélnek arról is, hogy ez az új technológia veszélyeket is hordoz magában. Szó van a félretájékoztatásról, az adatvédelmi kérdésekről vagy arról, hogy az algoritmusok hogyan befolyásolják a mindennapi gondolkodásmódunkat.
„Fontos leszögezni: nem az a célunk ezzel a tananyaggal, hogy megijesszük a szülőket, hanem azt szeretnénk megmutatni, hogy miként lehet biztonságosan, tudatosan és értelmesen használni ezeket az eszközöket” – mondta Baracsi Katalin. Ezért
a tudásanyagban nincsenek szakzsargonok, annál több benne az életből vett példa, kvízkérdésekkel és interaktív feladatokkal.
Fel kell például ismerni, melyik a valódi kép és melyiket generálta mesterséges intelligencia, de tanácsokat kapnak a szülők ahhoz is, milyen mesterséges intelligencia-szabályzatot alkalmazzanak otthon a technológia tudatos és biztonságos használata érdekében.