„10 kerékpárosból 8 teljesen figyelmen kívül hagyja a piros lámpát” – így hangzott Budapest előző főpolgármesterének elhíresült mondata, amellyel végletekig magára haragította a fővárosban bringázók széles tömegeit, majd gyorsan szembe is állította őket az autósokkal: náluk egészen biztosan jobb ez az arány - írja a vezess.hu.
A portál ugyanakkor megjegyzi, hogy az összes közlekedő minden áthaladását az ország kivétel nélküli valamennyi lámpáján kimutató statisztika akkor sem volt, és természetesen azóta sincs. Ráadásul a rendőrség nem tárolja személyautóra, kerékpárra, gyalogosra, buszra, rollerre, kisebb vagy nagyobb teherautóra, valamint kis- és nagymotorra szétszálazva a piroson átslisszoló, majd nyakon csípett közlekedők számát.
A vezess.hu arra volt kíváncsi, vajon melyik a leggyakrabban elkövetett közlekedési kihágás?
Ezért az Országos Rendőr-főkapitányságtól (ORFK), kikérték a tiloson áthajtók, a záróvonalat átlépők, valamint a buszsávot illetéktelenül használók bírságai számait és a büntetésül kiszabott éves összegeket. Mindhárom szabályszegés esetén öt évre visszamenőleg kérték el az adatsorokat, mert a nagyobb merítés többet mutat a hazai utakról. A 2023-as legfrissebb számok meglepetést okoztak.
Piros lámpa
A lámpa tiltó parancsát megszegőkre vonatkozó rendőrségi adatoknál nincs komoly mozgás mostanában. Darabra 2023-ban kaptak a legkevesebben büntetést, ellenben a bírságösszegekből két ok miatt nem lehet messzemenő következtetést levonni. Egyrészt tavaly ősszel megemelkedtek a közigazgatási bírságok nagysága, másrészt, ha valaki mondjuk telefonált a piroson áthajtás közben, akkor az ő büntetése is a tilosban járók közé került. Tehát, ha valaki a piroson való áthajtással egyidőben még bármi más szabálytalanságot is elkövetett, a rendőrség azt nem bontotta külön: minden a lámpás büntetések közé került. A piros lámpás szabálytalanságoknál a 2019-es kiugró év volt, ám ennek az okát nem sikerült kideríteni a vezess.hu-nak.
Buszsáv
Ez az év a buszsávban szabálytalanul közlekedőknél szintén kilóg a sorból, csak itt éppen a másik irányba. „Az autóbusz forgalmi sáv jogosulatlan használata miatt kiszabott helyszíni bírságok száma” akkor volt a legalacsonyabb. A tavalyi év itt is meglehetősen „jó” számot mutat, a második legkisebbet az ötesztendős időszakban. Fontos kérdés persze, hogy mi a jó a közlekedésbiztonság felől nézve: a kevés bírság vagy a sok?
A kevés utalhat javuló közlekedéskultúrára, nagyobb arányú szabálykövetésre, de kisebb számú rendőrségi ellenőrzésre is.
Záróvonal átlépése
A rendőrség ennél a szabálytalanságnál is a korábbiaknál alacsonyabb számot adott meg a tavalyi évet nézve. A bírságösszeg viszont itt a legmagasabb, amiből arra lehet következtetni, vagy ezt a szabálytalanságot sújtják a legnagyobb összegű büntetésekkel, vagy e mellé még más kihágásért is járt bírság.
Melyik szabálysértést követték el a legtöbben?
A kihágások közül úgy tűnhet, hogy a buszsávban haladást büntették a leggyakrabban, hiszen ez tart a legtovább, és nem pillanatnyi hibáról van szó. De mégsem ezt szankcionálták a legtöbbször a rendőrök, hanem a záróvonal átlépését, méghozzá a másik kettőhöz képest sokkal több esetben. Azonban a szabálytalanságok közül mégis a gyorshajtás viszi a prímet, méghozzá toronymagasan. A rendőrség tavaly 701 169 esetben szabott ki közigazgatási bírságot megengedett legnagyobb sebesség túllépése szabályszegés elkövetése miatt” – közölte a vezess.hu.
Ez azonban csak a kamerák által készített fotók alapján kiküldött bírságcsekkek száma, amihez még hozzá kell adni - a rendőrségi szóhasználatban - „megállításos módszerrel végzett sebesség-ellenőrzést". Ez további 42 595 esetet jelent, amit még tetéz a 71 931 alkalommal kiszabott helyszíni bírságok száma. Darabra soha ennyi büntetést nem kaptak még a gyorshajtók egy esztendő alatt, ebből következően a teljes bírságösszeg is magasabb minden korábbinál.
Összesen 26 215 811 000 forintnyi közigazgatási bírságot szabott ki a rendőrség 2023-ban gyorshajtás miatt.
A portál végül arra a következtetésre jutott, hogy "a piroson áthajtók, a buszsávban, a sorban várakozók mellett időt csalók és a záróvonalon ide-oda közlekedők közül lefüleltek bírságszámai ehhez képest sehol nincsenek".