Nagy vitát váltott ki az iskolákban szeptembertől bevezetett mobiltelefon-használati tilalom. Az InfoRádió megkereste Bohács Krisztinát, és a a GEM központ szakmai vezetője úgy véli, a gyermekeknél olyan mértékű képernyőfüggőség alakult ki, ami már a hétköznapi életüket is veszélyezteti, ezért az okoseszközök valamilyen szintű szabályozására az iskolákban szükség volt.
"Digitális forradalom ment végbe, és most már ennek a képernyővilágnak a jó oldalát fel kell használni. Nem tudunk mit csinálni ezzel már, és lássuk be, mi voltunk azok, az X- meg az Y-generáció, amelyik a digitális cumit, ezt a nyugtatószert odaadtuk a gyermekeinknek" – mondta a kognitív pszichológus, de azt is hozzátette, önmagában az okoseszközök korlátozásával a valódi figyelemzavar nem fog megoldódni, különösen nem a genetikai alapú, klasszikus ADHD-val élő gyerekeknek a nehézségeit nem fogja megoldani.
Bohács Krisztina szerint az iskolai tiltás az oktatók munkáját könnyebbé teheti, de ezt majd az eredmények alapján érdemes értékelni. A szakemberek szerint minden ilyen digitális behatásnál szükség van emberi közvetítésre, mert a szélsőséges irányzatok eddig nem vezettek eredményre. Például az olyan családok esetén, ahol nem használnak semmiféle digitális eszközt, jelentősen nehezebb lesz az ott felnövő gyermek társadalmi beilleszkedése.
"A figyelemhiányos, hiperaktivitás-zavarral élő gyerekek esetében az okoseszköz, a képernyő ópiátként működik. Sérült az idegrendszerük, és ők különösen függővé tudnak válni. Folyamatosan nagyon erős ingereket keresek, és a jutalomközpontjukból dopamin árad ki, ami boldogságot, megelégedettséget okoz" – mondta az ADHD-s gyerekekről a szakértő, és hozzátette, azt a feltételezést még nem igazolta a tudomány, hogy a figyelemhiányt a mai okos eszközök világa okozza, a valódi ADHD genetikai alapú, de traumák következtében is kialakulhatnak ADHD-s tünetek.