Világszintű számítógépes leállásokat okoz egy informatikai probléma. Eleinte úgy tűnt, hogy a Microsoftnál van a gond, mert a cégnél csütörtök éjjel történt egy leállás, amikor több amerikai légitársaságnál jelentkeztek informatikai problémák a cég Azure felhőszolgáltatásában tapasztalt hiba miatt, de azt néhány órával később javították. Mint a Telex írja, később azonban kiderült, hogy nem náluk, hanem a CrowdStrike nevű kiberbiztonsági cégnél történt hiba.
A cégnél kiadtak egy hibás frissítést, amely több ezer windowsos PC-t és szervert bénított meg. A cég Falcon Sensor nevű termékével kapcsolatos hiba miatt az érintett gépek lefagynak, és a kék halál után nem tudnak megfelelően újraindulni. A világ legnagyobb utasszámával dolgozó légitársasága, az American Airlines is megerősítette, hogy a Crowdstrike-nál jelentkező hiba miatt álltak le a járatai.
Mivel világszerte számos vállalat használja a CrowdStrike termékeit a Windows-alapú rendszerei védelmére, a hiba kiterjedt leállásokat okozott.
A frissítést visszavonták és kijavították, de a már érintett gépek működése még nem állt helyre. A cég a Microsofttal közösen dolgozik a probléma megoldásán.
- Péntek délelőttre több európai, ázsiai, amerikai és ausztráliai reptér és légitársaság is leállt vagy akadozva működik, sorra érkeznek a jelentések beléptetőkapuk lefagyásáról, rendszerek elérhetetlenné válásáról.
- A londoni tőzsdén is vannak fennakadások.
- A Sky News brit tévécsatorna péntek reggel nem tudott adást sugározni, és később is akadozva működött. Több ausztrál tévéadó is hasonló gondokkal küzd.
- A brit háziorvosi szolgálat foglalási rendszere sem múködik megfelelően.
- Amerikában a 911-es segélyhívó vonalak is elérhetetlenné váltak.
Az Airportal.hu a Budapest Airport tájékoztatása alapján azt írja, hogy a globális informatikai hiba miatt több légitársaság utasfelvételre használt rendszere leállt, ezért járatkésésekre, torlódásra és jelentősen megnövekedett várakozási időre kell számítani a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
A probléma a Eurowings, a Ryanair, a Turkish Airlines és a Wizz Air járatait érinti.
Több légitársaság megkezdte az utasfelvétel manuális elvégzését, ami sokkal lassabb folyamat, mint az elektronikus, így hosszabb sorbanállás várható.
A Budapest Airport a földi kiszolgáló vállalatoktól kapott információk alapján hangosbemondás útján tájékoztatja az utasokat, a helyszínen várakozóknak vizet biztosít.
A Budapest Airport arra kéri az induló utasokat, ha rendelkeznek vonalkóddal vagy QR-kóddal ellátott beszállókártyával, illetve elvégezték a poggyászfeladást, vagy csak kézipoggyásszal utaznak, közvetlenül a 2A terminálra lépjenek be, és menjenek az utasbiztonsági ellenőrzéséhez. A további torlódások elkerülése érdekében azt is kérik, hogy az utasok kísérő nélkül lépjenek be a terminálépületbe.
Az Infostart egyik olvasója épp Amszterdamból érkezett Budapestre péntek reggel. A KLM járatára történő beszállás közepén jött a rendszerleállás. Az addig már becsekkolt utasok simán feljutottak a gépre, a többiek check-in-folyamatát kis tanakodás után kézzel oldották meg. A gép nagyjából egy órás késéssel szállt fel, de a járatot a stewardessek takarították ki, mert a reptéren a ki-beléptetés és átvilágítás gondjai miatt a takarítószemélyzetet nem tudták felengedni a gépre. Ugyanilyen technikai okból catering sem volt a gépen a beszámoló szerint. Ferihegyen a mobiltelefonjukba mélyedve várakozó utasok tömegét látta a történtekről beszámoló utas.