Nyitókép: Forrás:Pixabay/wal

Áll a bál a fővárosi futárok körül

Infostart
2024. április 24. 09:27
Sok a panasz a Wolt vendégmunkásaira, az ételfutár-szolgálat hiába próbálja cáfolni a kifogásokat.

A VG kedden közölt cikket a Wolt nevű ételfutár-szolgálat gyakorlatával, miszerint jellemzően magyarul nem tudó, sőt anyanyelvükön kívül semmilyen idegen nyelvet nem beszélő munkatársakat foglalkoztatnak, akikkel lehetetlen a kommunikáció.

A portál megkérdezte futárcéget, hogy alkalmaznak-e vendégmunkásokat. Az ételkiszállító vállalat szerint Wolt-futár bárki lehet és nem tartanak nyilvántartást arról, hogy ki honnan érkezik. Mivel a futárokkal partnerként szerződik, a vállalat szerint így vendégmunkásai sincsenek.

Azt nem tagadták, hogy foglalkoztatnak külföldieket, de nyomatékosan hangsúlyozták: „Folyamatosan monitorozzuk a vásárlóink visszajelzéseit is, és ha valakire nagyobb számban érkezik panasz, megtesszük a megfelelő lépéseket – először elbeszélgetés formájában, ám bizonyos esetekben ez a szerződés felbontásával is járhat” – írja a korábbi cikk alapján az Index.

A portál hozzáteszi, olyan információk birtokába jutott, amelyek szerint sok a vendégmunkás, nem beszélnek semmilyen nyelven az anyanyelvükön kívül, a munkamoráljuk és higiéniájuk kívánnivalót hagy maga után. A szerkesztőséghez küldött levélben azt is írták, hogy ellehetetlenítik a magyar futárokat, mivel fillérekkel is beérik, valamint megszállják az éttermek mellékhelyiségeit.

Egy egykori Wolt-futár azt írta a lapnak, hogy két éve jelentek meg a külföldiek, akiknek a száma hónapról hónapra növekszik. Más struktúrában dolgoznak és más bérezésért, és mivel nyilván kevesebbet keresnek, ez jobban megéri a Woltnak. Többségük nemhogy magyarul nem beszél, de jellemzően angolul sem, és a rendelést a telefonjuk felmutatásával közlik az étterem dolgozójánál – tette hozzá.

„Mind a munka, mind a higiénia szempontjából erősen igénytelenek, az éttermi várakozásnál nem állunk melléjük, mert nem túl kellemes illatúak, illetve a rendelésekkel is úgy bánnak, ahogy például jómagam soha. Érezhetően megnőttek az érintkezésmentes átvételek, ami azt jelenti, hogy egyszerűen leteszik az ételt az ajtó elé. Még a Covid idején sem volt ennyi érintkezésmentes átvétel, mint manapság!”

Összességében a külföldieknek legalább 90 százaléka úgynevezett vendégmunkás, még ha papíron nem is így szerepelnek. Flottacégek alakulnak, amelyek csoportosan alkalmazzák ezeket a külföldi kollégákat a magyarokétól eltérő szerződési feltételekkel, vagyis fele bérért, majd a flottacéget bebuktatják és újat alapítanak, így kerülve el a járulékfizetést -írja a levélíróra hivatkozva az Index.

Az Index egy belvárosi étteremnél érdeklődött, ahol az üzletvezető is panaszkodott a futárokra.

„Fél éve tele van mindennap az étterem ázsiai futárokkal, félpercenként jönnek be hozzánk budira, körülbelül harmincan ott parkolnak az étterem előtt a bicajukkal. De nem azok, akik tőlünk visznek el ételt a kuncsaftoknak, hanem csak ott ácsorogtak és igénybe vették az infrastruktúránkat. Ötvenszer odamentem hozzájuk, egyik sem érti, amit mondok, sem angolul, sem magyarul nem beszélnek… Legalább hússzor szóltam már a Woltnak is, beszéltem a kapcsolattartóval is, de nem intézkednek semmit” – mondta a megkérdezett vendéglátós.