Nyitókép: Getty Images

Testkamerás gyalogrendőrök lepik el az utcákat

Infostart
2024. március 31. 05:00
A rendőrség tájékoztatása szerint a hazai személyi sérüléses balesetek 30-50 százalékát maguk a gyalogosok és a kerékpárosok okozzák, ezért fokozottabb ellenőrzésre van szükség.

A gyalogosokat és a kerékpárosokat érintő közlekedési balesetek visszaszorítása érdekében az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) „Pofátlan(TAN)ító autókat” és civilnek látszó testkamerás gyalogrendőröket is szolgálatba állít azokon a helyeken, ahol a legtöbb ilyen eset történik – közölte honlapján a KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet.

A rendőrség tájékoztatása szerint országszerte fokozott ellenőrzéseket tartanak idén is a legvédtelenebb közlekedők védelmében. A gyalogrendőrök mindig aszerint járnak majd el, hogy ki követett el szabályszegést. Ha a gyalogos vagy a kerékpáros a többi közlekedő (vagy egymás) sérelmére, akkor velük szemben intézkednek, ha a járművezetők veszélyeztetik őket, akkor pedig velük szemben.

Kuczik János Zoltán vezérőrnagy, az országos rendőrfőkapitány rendészeti helyettese az ORFK és az Országos Polgárőr Szövetség négy hónapos országjáró roadshow-ján kiemelte: 2024 a kerékpárosok és a gyalogosok biztonságának éve lesz a rendőrségen. Ezt azzal indokolta, hogy

az összes személyi sérüléses baleset 35, míg a halálos kimenetelűek 36 százaléka ehhez a két közlekedői csoporthoz köthető.

A rendőrség közölte: a közlekedés legvédtelenebb szereplői fokozott védelemre szorulnak, mivel a motorosokkal és az autósokkal szemben őket nem védi sem védőruha, sem fémkarosszéria. Ugyanakkor figyelmeztettek: ez a tény nem lehet ok, sem indok arra, hogy ne tartsák be a közlekedési szabályokat, illetve ne legyenek a tőlük elvárt mértékben körültekintők.

Kuczik János Zoltán korábban több szakmai konferencián is elmondta, hogy csökkenteni akarják a gyalogosokat, valamint a kerékpárosokat ért és az általuk okozott balesetek számát. Az elmúlt évtizedekben évente átlagosan 2500 gyalogos szenvedett közlekedési balesetet, közülük 140-160-an vesztették életüket. Az utóbbi néhány évben ugyan csökkent a gyalogosbalesetek száma – 2000-2100-at regisztrálnak évente –, de a halálos áldozatok száma még mindig száz felett van. A statisztikai adatok alapján

minden negyedik halálos kimenetelű közlekedési balesetnek gyalogos volt az áldozata.

A rendőrség összegzése szerint a személyi sérüléssel is járó közlekedési balesetek 15 százaléka érinti a gyalogosokat, miközben az összes eset öt százalékában ők a balesetek okozói is. Tavaly 2145 gyalogosgázolás történt az országban, melyek közül 107 volt halálos kimenetelű, 732 járt súlyos, 1306 pedig könnyű sérülésekkel.

Aggasztó jelenség, hogy a gyalogosbalesetek közel egyharmadát maguk a gyalogosok okozták. Ezekben a saját hibás balesetekben 43 gyalogos vesztette életét, 213-an súlyos, 392-en könnyű sérüléseket szenvedtek.

Az autósok után a biciklisek felelősek a legtöbb közlekedési balesetért

Az esetek több, mint a felében (51 százalék) óvatlanul, hirtelen léptek le a gyalogosok az úttestre a közeledő járművek elé – sokszor már azok féktávolságán belül. 73 baleset történt tavaly azért, mert a gyalogos a lámpa tilos jelzése ellenére próbált meg átkelni az úton, 67 esetben álló jármű vagy más akadály mögül léptek ki, illetve 40 balesetnél tiltott helyen próbáltak átkelni az úton.

A balesetek döntő többsége (93 százalék) lakott területen belül történt és a halálos áldozatok többségét (60 százalék) is lakott területen gázolták el.

Az összes hazai sérüléses közúti közlekedési baleset egyötöde érintette valamilyen módon a kerékpárosokat. A halálos balesetek tizenegy százalékában volt kerékpáros áldozat, ugyanakkor az összes személyi sérüléses baleset tíz százalékát a kerékpárosok okozták.

A statisztikák azt mutatják, hogy a kerékpáros balesetek több mint felét maguk a kerékpárosok okozták. A személygépkocsi-vezetők után ők a felelősek a legtöbb közlekedési balesetért. A kerékpáros balesetek többsége (91 százalék) lakott területen, az összes eset 84 százaléka nappal történt, jó látási viszonyok mellett. A biciklis baleseteknél sem jellemző az éjszakai gázolás.