Nyitókép: Stadler Trains

Harminc éve nem vásárolt olyan vonatokat Magyarország, mint most fog

Infostart
2024. március 27. 17:49
Kilenc, plusz opcionálisan négy darab FLIRT Intercity villamos motorvonat szállításáról kötött szerződést a Stadler és a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút (GYSEV) Zrt. A járműveket a vasúttársaság 2027-től a Sopron-Budapest és a Szombathely-Budapest viszonylaton állítaná forgalomba - közölte a Stadler Trains Magyarország Zrt.

A kétáramnemű járművek nemcsak Magyarországon, hanem Ausztriában is tudnak majd közlekedni. Az ötrészes, korszerű szerelvények kocsiszekrényei a Stadler szolnoki üzemében készülnek.

A szállítói szerződés életbe lépésének feltétele a finanszírozási szerződés megkötése. A beszerzést a GYSEV EIB hitelből finanszírozná.

A GYSEV Zrt.-nek a szerződés életbe lépésétől számítva három hónapon belül el kell döntenie, hogy hány darab opciós vonatot rendel. A szállítási ütemezés szerint az első járművet a Stadler a szerződés életbelépését követő 36. hónapban adja át, míg az alapmegrendelés utolsó egysége 44 hónapon belül áll forgalomba.

Ezt követően a Stadlernek további két év áll rendelkezésére, hogy az ausztriai közlekedésre feljogosító engedélyeket is megszerezze.

A vasúttársaság 2013 és 2018 között három beszerzésben húsz FLIRT vonatot rendelt már a Stadlertől.

A közleményben megjegyzik: új intercity motorvonatokat utoljára pontosan 30 éve szereztek be Magyarországon.

Forrás: Stadler (illusztráció, a dizájn a végleges műszaki tartalom alapján változhat)

Az új Intercity járművek különböznek majd a korábban beszerzett flottától. A gyártó a karbantartásbarát kialakítás mellett a járműveket olyan korszerű villamos vontatómotorokkal látja el, amelyekkel a vonatok alacsonyabb energiafogyasztási értékek mellett üzemeltethetők, ez csökkenti a jármű teljes élettartamára vetített költségeket is.

Az óránkénti 160 kilométeres sebességre képes ötrészes járművek hossza 106,2 méter, az ülőhelyek száma a nyári és téli üléselrendezéstől függően rugalmasan változtatható. Téli konfiguráció esetén az ülőhelyek száma 280, amelyből 32 első osztályú. Nyáron, amikor a kerékpárok szállítására nagyobb az igény, a másodosztályú ülőhelyek csökkentésével 18 kerékpár szállítása válik lehetővé.

Az új járművek a tavaly év végén életbe lépett nemzetközi szabványok szerint készülnek. Korszerű utastájékoztató rendszerrel, biztonsági kamerákkal, telefonok, tabletek és laptopok töltésére alkalmas csatlakozókkal szerelik fel őket. Légkondicionált és alacsonypadlós utazóterük lesz, és mozgássérült mosdót is kialakítanak bennük.

A közlemény szerint a FLIRT típus a Stadler legsikeresebb terméke, 2002 óta több mint 2500 egységet értékesítettek 21 országban. A járműtípusból idehaza 20 közlekedik a GYSEV, 123 pedig a MÁV kötelékében. A Stadler szolnoki gyára csaknem ezer FLIRT vonat gyártásában vett részt, ami 3883 darab kocsiszekrényt jelent.

Az aláírt megbízás részeként az összes opciós megrendeléstől függően, összesen 65 darab FLIRT IC kocsiszekrény készülhet Szolnokon a GYSEV részére.

A Stadler nagyvasúti mozdonyokat, tolatómozdonyokat és személyszállító kocsikat gyártó vállalat, mintegy 14 ezer munkavállalót foglalkoztat. A vállalatcsoport központja a kelet-svájci Bussnangban található.

(A nyitókép a Stadler szerint illusztráció, a dizájn a végleges műszaki tartalom alapján változhat.)