Vadai Ágnes, a DK képviselője kérdéssel fordult Lázár János építési és közlekedési miniszterhez, és az tudakolta, hogy miért lesz aránytalanul drága az egynapos autópálya-matrica. Mint emlékeztetett, a motorkerékpárokra és a személyautókra váltható D1-es matrica 5150 forint lesz, és így alig lesz olcsóbb, mint a tíznapos jogosultság.
Ágh Péter, az ÉKM államtitkára válaszában közölte: az Európai Unióban a díjpolitika elvi kereteit az 1999/62/EK irányelv, az úgynevezett Eurovignetta irányelv fogalmazza meg, melynek legutóbbi módosítása tartalmazza az egynapos használati jogosultság bevezetésének kötelezettségét – idézi az economx.hu.
Az irányelv szerint a napi díj összege legfeljebb az éves díjtétel 9 százaléka lehet, ezen belül pedig minden tagállam maga dönt az alkalmazott árról – tette hozzá. A politikus arra is felhívta a figyelmet, hogy az irányelv azt is kimondja, hogy a tagállam az egynapos jogosultság megváltásának lehetőségét korlátozhatja kizárólag az átmenő forgalomra, amely szerinte burkoltan azt jelenti, hogy az egynapos matrica bevezetésére való kötelezettség alapvetően a tranzit forgalom támogatása érdekében született meg. Mivel az autópályákat hazánkban az átmenő teherforgalom és személyforgalom használja leginkább, az ország érdeke az, hogy aki Magyarországon áthajt, az fizesse meg ennek a díját.
Az államtitkár szerint a magyar választópolgárok továbbra is jól járnak, hiszen a vármegye matrica rendkívül kedvezményes feltételeket biztosít a vármegyén belüli autópálya-használat tekintetében.
Arról viszont nem írt Ágh Péter, hogy mikor vezethetik be Magyarországon az egynapos matricát. A vg.hu arról ír, hogy különböző felületeken – köztük kormánypárti képviselők közösségi oldalán is – az jelent meg, hogy az egynapos autópálya-matrica március 25-től válik elérhetővé. Ezt támasztj alá az is, hogy az Eurovignetta irányelv rögzítette a bevezetés határidejét, amely 2024. március 25-öt jelölte meg végső dátumnak. Addig csak opcionális az egynapos matrica bevezetése.