Meglátása szerint Budapesten is indokolt lenne az az intézkedés, amelyet Skóciában december 11-én léptettek életbe, és amelyhez hasonló Londonban ötven éve érvényben van, vagyis hogy tilos a járdán és a gyaloglásra való közterületeken parkolni.
A skótok négy évet kaptak, hogy felkészüljenek erre. Az összes járdán kijelölt parkolóhelyet meg kellett szüntetnie a közútkezelőknek és önkormányzatoknak, a gyalogosok biztonsága, a babakocsival, kerekesszékkel közlekedők akadálymentes közlekedése érdekében. A szabálytalan járdán parkolás bírsága országosan egységesen 100 fontba (mintegy 44 ezer forint) kerül ezentúl - írta közösségi oldalán Vitézy Dávid.
Általános, országos tiltás a briteknél sincs, de például egy edinburghi felmérésben a válaszadók 68 százaléka támogatta az intézkedést.
A közlekedési szakember, volt államtitkár szerint Budapesten is ismerős a probléma és
itt is indokolt lenne bevezetni hasonló korlátozást.
"Bár történtek kisebb előremutató lépések néhány helyszínen (például nemrég például belső-Józsefvárosban) a járdák korábbi teljes szélességének felszabadítására, a probléma városszerte ismert. A járdán parkolás megszüntetésével biztosítható a megfelelő szélesség, hogy két sétáló ember elférjen egymás mellett, esetleg kerekesszékkel vagy egy nagyobb babakocsival is el lehessen férni - sajnos a város nagy része tele van mindezekre alkalmatlan, teleparkolt járdákkal mindmáig" - fogalmazott.
A KRESZ szerint egyébként a járdán - részben vagy teljes terjedelemben - csak akkor szabad megállni, ha azt jelzőtábla vagy útburkolati jel megengedi, vagyis közleketű tévedés, hogy ha nem tiltják és elférnek a gyalogosok, oda lehet parkolni. Mint Újbuda emlékeztetett, ha egyik sincs (tábla, burkolati jel), akkor a megállás, várakozás szabálytalan. Az útburkolati jeleknél a szabályok egyértelműek, ha pedig a várakozást jelzőtáblával - például két kerékkel - engedélyezik, akkor kell figyelni rá, hogy a gyalogosok részére legalább 1,5 méter szabad hely, illetve a járda fele szabadon legyen.
Vannak persze utóbbi szabály alól kivételek. Például ha a járda teljes szélessége kevesebb, mint 1,5 méter és mégis tábla engedi a meghatározott módon történő várakozást. Ez úgy fordulhat elő nagyon szűk utcák esetében, hogy az egyik oldali járdán a várakozás 0,75–1,5 méter széles járdafelület biztosításával is kijelölhető, ha a másik oldalon van 1,5 méter vagy még több járda. Kivételek vonatkoznak továbbá a mozgássérültek járműveire is (pontos szabályok a KRESZ-ben és a jogszabályokban).
(A nyitókép illusztráció.)