Nyitókép: MTVA/Gyűjtemény: Keleti Éva

Mácsai Pál: ha én lennék a kultuszminiszter, bevezetném a színjátszást iskolai tantárgyként

Infostart
2023. szeptember 5. 12:20
A színész-rendező egy hosszú interjút adott a Forbes magazinnak, amelyben részletesen beszél az őt foglalkoztató színházi, közéleti és politikai ügyekről és a számára fontos személyes szerepvállalásairól egyaránt.

Mácsai Pál, az Örkény Színház igazgatója a Forbesnak adott hosszabb interjújában beszélt a független színházakat és a kőszínházakat is érintő gazdasági helyzetről, a kultúrpolitikai döntésekről valamint a finanszírozási és működési gondokról is.

A Kossuth- és Jászai Mari-díjas magyar színész, rendező arról beszélt, hogy az Átrium színházi társulata, mint független színház azért szűnt meg, mert a nemzeti együttműködés rendszerének kultúrpolitikája protekcionista, világnézeti és politikai hűség-alapú támogatási rendszert épített ki.

Az Örkény István Színház alapító igazgatója kiemelte még azt is, hogy a kőszínházakat is megviseli a pénzhiány. A 2022/23-as évadban így például csak öt bemutató lesz az Örkény Színházban a szokásos 6-8 premier helyett, a pénzhiány miatt. Ugyanakkor pedig a finanszírozási hiányosságok miatt folyamatosan rákényszerülnek a jegyárak emelésére is, ami miatt most már 10 ezer forint körül mozog a belépőjegyeik ára.

Mácsai Pál megemlítette azt is, hogy szerint Magyarországon a színházi nyelv nem kifejezetten kísérletező, aminek egyik oka a hagyomány, a másik pedig a kultúrpolitikai szűklátókörűség.

„Ami sajnos egyáltalán nem csak a NER-re jellemző. Igaz, hogy most jut el a falig, de több előző kormányzat sem értette, miért van égető szükség a kísérleti, független színházi terepre” – tette hozzá.

Az érdemes művész szólt arról is, hogy szerinte az nagy károkat okoz, amikor az underground vagy független színházakat lenézi a kormány, mert a színházművészet nem egy olyan műfaj, mint például a festészet, hogy az utókor majd értékelni tudja.

„Aczél alatt is így volt, rengeteg a hasonlóság. Groteszk, ahogy az egyébként sebesen cserélődő kultúrkorifeusok szidják a hajdani elvtársakat, miközben ugyanúgy működnek, ahogy ők” – mondta a színházigazgató.

Az interjúban Mácsai Pál azt is elmondta, hogy ma az az egyik legnagyobb probléma, hogy az emberek világérzékelése átcsúszott a képernyőkre. "Ezzel szemben a színházban vma is közvetlen, élő emberi interakció van".

"Ha én lennék a kultuszminiszter, egyenesen kötelező tantárggyá tenném a színjátszást.

Ott nincs mobil, élő emberek jelen időben, egymásra figyelve cserélnek gondolatokat, váltanak ki érzelmeket, közösségi élményben hatnak más emberekre.

Nem mellesleg legtöbbször irodalmi szövegekkel. Ennek a sok ezer éves kultúrjelenségnek a megóvása, fejlesztése, helyzetbe hozása helyett a színjátszás szabad és kíváncsi formáinak fojtogatása zajlik. Mintha a tüdőszanatóriumban kötelező lenne dohányozni: éppen az ellenkezője történik annak, amire szükség lenne" – hangsúlyozta a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja.

A színházigazgató a személyes politikai szerepvállalásai kapcsán elmondta, hogy azokat igyekszik megszűrni, de vállalt és továbbra is fog vállalni ilyen szerepeket. Így például nemrég fellépett a Tanítanék Mozgalom egyik megmozdulásán.Ugyanakkor azt is elmondta, hogy nem szeretne mindig minden egyes közéleti színpadon szót emelni, hiszen az hamar hiteltelenítené magukat a megszólalásokat is, sőt, magukat a színpadi alakításokat is.

Mácsai Pál beszélt a pihenéssel és az igazgatói poszt átadásával kapcsolatosan is, elmondva, hogy nem érez még magában hanyatlást és vannak még megvalósítandó tervei.