Nyitókép: MTI/Mészáros János

Már repül új szerzeményeivel a honvédség – képek

Infostart
2023. augusztus 9. 13:00
A szolnoki helikopterdandár állománya néhány héten belül már önálló repüléseket is végrehajthat.

„Hazai terepen az első” – fogalmaz közösségi oldalán az MH Kiss József 86. Helikopterdandár, utalva arra, hogy a magyar pilóták meg megkezdték gyakorló repülésüket a júliusban érkezett H225M helikopterekkel.

Mint olvasható, a franciaországi Airbus Helicopters oktatóközpontban átképzést végrehajtott hajózó és repülőműszaki személyzet itthon is folytatja kiképzését az új géptípusra. Szerda délelőtt a levegőbe is emelkedett a 70-es oldalszámú helikopter két szolnoki pilótával és egy francia mentorral.

A gyakorló repülések megkezdése után néhány héten belül már önálló repüléseket is végrehajthat az állomány – zárul a bejegyzés.

Ahogy arról az Infostart is beszámolt, a 70-es és 71-es oldalszámú közepes, szállító (Troop Transport Helicopter) konfigurációjú gépeket július 17-én, hétfőn köszöntötték – két vízsugárral – az MH Kiss József 86. Helikopterdandár területén. A francia és magyar pilóták által vezetett gépeket mások mellett Koller József dandártábornok, a légierő megbízott parancsnoka, Simon Zsolt ezredes, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoka fogadta.

Szolnok, 2023. július 17. A Magyar Honvédség első két új Airbus H225M típusú helikopterének egyike a MH Kiss József 86. Helikopterdandár szolnoki bázisán. MTI/Mészáros János

A két helikoptert júliusban adták át az Airbus Helicopters franciaországi, marignane-i gyártó központjában. A Honvédelmi és haderőfejlesztési program részeként a honvédelmi tárca tizenhat gépet rendelt.

A gépek befogadóképességéről ellentmondóak az adatok. A gyár szerint akár 28 felfegyverzett katona is elfér a fedélzeten, de a szakértők ezt inkább csak marketing fogásnak tekintik. E téren talán némi visszalépést jelentenek majd az új gépek a kiöregedett szovjet/orosz Mi-8/17-es helikopterekhez képest. Minden másban azonban óriási előrelépés lesz a Karakál megjelenése a magyar légierőben.

  • A H225M gyorsabb és egy feltöltéssel majdnem kétszer akkora távolságra képes repülni, mint a Mi-8/17.
  • Rendkívül fejlett számítógépes navigációs rendszerével éjjel és rossz időjárási körülmények között is végrehajthatja a feladatát.
  • A számítógép pedig, ha kell, önállóan is elvezeti a gépet a megadott helyre, majd ott automatikus függésbe viszi és stabilan meg is tartja egy pont fölött.

Így a korábban beszerzett H145M könnyű helikopterekkel együtt már nagyon komoly forgószárnyas flottával rendelkezik majd a honvédség.