Átfogó KRESZ módosításon dolgozik az Építési és Közlekedési Minisztérium. "A közlekedési szabályokat utoljára 2009-ben módosították átfogóan, azóta rengeteg minden megváltozott" - mondta Lázár János tárcavezető a Rádió7-nek adott interjújában.
"Épült 1000 kilométer új autópálya Magyarországon, rengeteg út újult meg, és megváltoztak a polgártársaink szokásai is. Azt tudjuk mondani, hogy ma sokkal többen, sokkal többet és sokkal többféleképpen használják az utakat; használni akarja az utcát a gyalogos, a biciklis, a rolleres, és akkor most itt az elektromos bicikliről és más közlekedési eszközökről nem is beszélek. Használni akarja az autós, a taxis, a buszos, tehát olyan új közlekedési struktúrák, jelenségek vannak, amelyekre nem volt példa 15-20 évvel ezelőtt Magyarországon, ezért a szabályozás ezt nem követte le."
A legfontosabb a védtelen közlekedők, a gyalogosok és kerékpárosok érdekeinek védelme
- tette hozzá Lázár János
"Egy nagy KRESZ-felülvizsgálatra készülünk ősszel, társadalmi egyeztetéseket fogunk kezdeni és mindent meg fogunk beszélni, minden javaslatot mérlegelni fogunk, minden nemzetközi példát megvizsgálunk, és így fogunk majd a kormány elé menni, illetve minden szervezettel egyeztetni fogunk és meg fogjuk őket hallgatni."
Lázár János szerint megérett az idő a KRESZ-ben nagyon sok minden felülvizsgálatára.
"Én azt is nagyon fontosnak tartom, hogy arról beszéljünk, hogy milyen a magyarok közlekedéskultúrája, milyen feltételek mellett lehet Magyarországon jogosítványhoz jutni,
mennyi gyakorlat kell egy jogosítványhoz, milyen elméleti képzés kell, kell-e időről időre esetleg újra felülvizsgálni ezt, milyen digitális módszerek vannak a KRESZ elsajátítására vagy a gyakorlati vezetői képesség javítására."
A miniszter szerint Németországban más az útminőség és más a vezetők felkészültsége is
"Nyilvánvaló, hogy vannak, ahol jobban tudnak vezetni összességében. Ezt a baleseti okok jól mutatják: Magyarországon van 2-4 világos oka a baleseteknek, 80 százalékban az elsőbbség meg nem adása, a rosszul megválasztott sebesség, illetve nem az útviszonyokhoz igazodó vezetés, féktávolság. Az összes többi az 20 százalék, tehát világosan látszik, hogy mi miatt következik be Magyarországon a legtöbb baleset. És igenis szerintem ragaszkodni kell ahhoz, hogy
jobban kellene tudni vezetni."
Lázár János elmondta, a KRESZ módosításához az Építési és Közlekedési Minisztérium a Közlekedéstudományi Intézet és az érintett szakmai érdekképviseletek, szakmai civil szervezetek véleményét tudja összegezni.
"De itt számos kérdés fölmerül: önkormányzati jogok, parkolás kérdésköre, elektromobilitásból következő dolgok. Budapesten a különböző autóhasználati szokások megváltozása, vagy vidéken is számos kérdés fölmerül, kerékpárút-hálózat kiépítése, rollerek sebessége, bukósisak használata, kötelező felszerelések."
A miniszter hozzátette: idén ősszel szeretnének ezekre a kérdésekre, például a zéró tolerancia kérdésére is választ kapni.