Nyitókép: Yauheni Kazlou/Getty Images

Száguldunk és félünk

Infostart
2023. április 24. 07:15
Tavaly több mint 50 százalékkal több gyorshajtásos büntetés született az egy évvel korábbihoz képest, a csúcsot pedig 2019 tartja.

A bírságolás folyik, ám a balesetek legnagyobb része így is a gyorshajtásokkal magyarázható - írja a totalcar.hu. A portál arra volt kíváncsi, hogy tavaly és a korábbi években hány esetben szabott ki gyorshajtásos bírságot a rendőrség, a 2022-es eredmény első látásra minimum ijesztő.

2022-ben közel 688 ezer gyorshajtásos büntetést szabott ki a rendőrség, szemben az egy évvel korábbi több mint 451 ezer esettel. Vagyis tavaly másfélszer annyiszor kaptak gyorshajtásról szóló levelet az autósok, mint 2021-ben. Érdekesség, hogy egy évvel korábban - amikor a koronavírus-járvány miatt lezárások voltak - több mint 637 ezer alkalommal büntettek.

2019-ben viszont jóval többször, mintegy 756 ezerszer járt a csekk, ez volt a csúcs 2018 óta.

A számokból kiderül, hogy 2018 és 2022 között az éves átlag 642 ezer, ezt a számot azonban lehúzza az alacsony 2021-es adat.

A gyorshajtásos bírságok száma 2021 és 2022 között óriásit emelkedett, személysérüléses balesetből ugyanígy több történt. A rendőrségi statisztika szerint tavaly 14 679 személysérüléses baleset történt, ami 3,2 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit, igaz, a járvány előtti, 2019-es közel 17 ezer esettől elmarad. Jó hír, hogy a 460 tavalyi halálos baleset 1,5 százalékos csökkenést jelent 2021-hez képest, és a 2019-es 530 esettől is elmarad.

A rendőrségi statisztikák szerint a több százezer bírság ellenére továbbra is a gyorshajtással magyarázható a legtöbb személysérüléses baleset, ezek 28 százalékát okozta a sebességtúllépés. A gyorshajtók, valamint az általuk okozott

balesetek számának visszaszorítására alkalmas lehetne a nemzetközi szinten már számos helyen bevált átlagsebesség-mérés.

Nagy előrelépés lenne, ha a Fővárosi Önkormányzat beváltaná az ígéretét: az elmúlt hetekben megjelent budapesti közlekedésbiztonsági stratégia számos javaslatot tartalmaz, többek között a 30-as zónák jelentős növelését, és egy utalás arra is van benne arra, hogy kezdeményeznék az átlagsebesség-mérést (section-control).