Nyitókép: MTI Fotó: Bodnár Boglárka

Fontos változás történt az autók műszaki vizsgáján

Infostart
2023. február 22. 06:25
Egy 2018 óta kötelező berendezést is vizsgálniuk kell mostantól a műszaki állomások ellenőreinek.

Január 25-től néhány ponton módosult a műszaki vizsgáztatás menete, és az új jogszabálynak egy olyan kitétele is, amely érinti szinte az összes öt évnél fiatalabb személygépkocsit, és ahogyan telik az idő, úgy lesz érvényes az autóállomány egyre nagyobb részére – írja az Origo.

Az időszakos műszaki vizsgán kötelező megvizsgálni az automatikus segélyhívó rendszer működését, ami korábban csak néhány modell kiváltsága volt, de 2018. március 31. óta minden új autóba kötelező beépíteni az Európai Unióban.

Maga a rendszer egy fedélzeti egységből és egy SIM-kártyából áll, úgy építik be, hogy összeköttetésben álljon az autó fedélzeti rendszereivel. Ha a jármű szenzorai szerint súlyos baleset történt, például kinyíltak a légzsákok vagy működésbe lépett az övfeszítő, automatikus hívás indul a 112-es központba. Szerencsésebb esetben a jármű vezetője vagy utasai kapcsolatba tudnak lépni az operátorral, így el tudják mondani a baleset körülményeit, illetve ha nem történt sérülés, a mentők és tűzoltók kivonulása is visszamondható.

Ha az autó utasai súlyosan megsérülnek vagy eszméletüket vesztik, akkor a berendezés a mentésirányításnak automatikusan elküldi az autó GPS-koordinátáit, valamint fontos adatait, és azonnal indulhatnak a mentőegységek. Az összes rendszerhez manuális SOS gomb is tartozik, amivel például gázolásnál vagy mások karambolját észlelve hívható segítség.

A 2018-tól beépített eCall ellenőrzése egyre többnél lesz esedékes, de néhány éve utólagos beépítésre is van lehetőség 30 ezer forint körüli áron. A portál kérdésére az Építési és Közlekedési Minisztérium a vizsgáztatás menetéről azt írta, hogy"az időszakos vizsgálatok során az ellenőrzésnek csak a visszajelző lámpák ellenőrzésére és a hibakódok kiolvasására kell kiterjednie, ami megfelel az uniós gyakorlatnak". Hangsúlyozták, hogy a többi veszélyhelyzetben működésbe lépő eszközhöz (például a légzsákhoz vagy a tűzoltó készülékhez) hasonlóan a segélyhívónál sem kerül sor működési próbára, mert így valamennyi időszakos vizsgálat során éles riasztás indulna a 112-es hívószámra, ami a tényleges vészhelyzetektől vonna el kapacitásokat, és zavart okozna a segélyhívó rendszer működésében".