Nyitókép: MTI/Balogh Zoltán

Schmidt Mária: a történelem oktatása az egyik legfontosabb, amivel felvértezhetjük a gyerekeket

Infostart / InfoRádió - Herczeg Zsolt
2022. október 21. 17:48
2021. június 4. óta öt helyszínen négyezer pedagógus vett részt azon a 30 órás, ingyenes, akkreditált képzésen, amelyet a Közép- és Kelet-európai Történelem és Társadalom Kutatásáért Alapítvány szervezett a trianoni békeszerződésről a diktátum századik évfordulója alkalmából. A kurzus záróeseményét pénteken tartották Ráckevén. Schmidt Mária történészt, az alapítvány főigazgatóját kérdeztük.

A Közép- és Kelet-európai Történelem és Társadalom Kutatásáért Alapítvány szervezésében megvalósuló képzési program a világjárvány miatt csak 2021. június 4-én tudott elindulni, és öt különböző helyszínen – Kecskeméten, Balatonkenesén, Mezőkövesden, Cegléden és Ráckevén – négyezer pedagógus részvételével a pénteki napon zárult – ismertette Schmidt Mária.

Az alapítvány főigazgatója elmondta: a programban a hangsúly nem annyira a tanuláson, mintsem az új megközelítésen volt. Hogy a 100 évvel későbbi értelmezés és a tanulságok levonása közösen megtörténjen, hogy olyan szempontokat tudjanak behozni a trianoni békeszerződés, az első világháború következményeinek a feldolgozásába, amelyek esetleg eddig nem kellő hangsúllyal merültek fel, a mából visszatekintve azonban fontosnak tűnnek – fogalmazott.

Schmidt Mária példaként a nemzeti önrendelkezés kérdésének nemzetközi politikába való beemelését említette, amit az első világháború végének egyik innovációjának tart a történész. Ennek következményeit, hatásait, ellentmondásosságait és pozitívumait vették sorra, ami azért is nagyon fontos, mert a kérdés az orosz–ukrán háború esetében is felmerül – jegyezte meg.

Schmidt Mária történész, egyetemi tanár, a Terror Háza Múzeum főigazgatója beszédet mond a trianoni békeszerződés megkötésének 100. évfordulója alkalmából indult pedagógusképzési program ráckevei zárórendezvényén 2022. október 21-én. MTI/Bruzák Noémi

Tapasztalataik szerint a pedagógusok nagyon pozitívan fogadták a foglalkozásokat, illetve magát a programot. Schmidt Mária közölte: minden alkalommal kikérték a résztvevők véleményét és felmérték az elégedettségre vonatkozó benyomásaikat, ami 94 százaléknál sosem volt kevesebb.

A Közép- és Kelet-európai Történelem és Társadalom Kutatásáért Alapítvány főigazgatója úgy véli, a történelem oktatása az egyik legfontosabb része annak, amivel felvértezzük a gyerekeinket arra, hogy a nemzeti identitásukat megéljék, hogy a nemzeti szuverenitás fontosságát átérezzék és végül is jó magyarok legyenek. Ennek a szellemében a program folytatása mindannyiunk közös érdeke – mondta az InfoRádiónak.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Schmidt Mária: a történelem oktatása az egyik legfontosabb, amivel felvértezhetjük a gyerekeket
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást