Nyitókép: NÚSZ Zrt.

Óriási drágulásra készülhetnek az autósok a sztrádákon

Infostart
2022. augusztus 4. 05:00
A matricák áremelkedése tovább gyorsítja a fogyasztói inflációt.

A rezsicsökkentés csökkentése az MNB szerint három százalékponttal dobja meg az augusztusi inflációt, ami már júliusra elérhette a 13-14 százalékot. Mindez azért nem kedvez az autósoknak, mert a 2023-as autópályadíjakat is az augusztusi inflációhoz kötik, írja a Napi.hu. A kormány egy korábbi döntése alapján ugyanis az e-matricák és e-útdíjak mértékét a Központi Statisztikai Hivatal által meghatározott előző év augusztusához mért infláció alapján kell meghatározni, és az árakat tíz forintra kerekítve kell megadni.

Tavaly augusztusban ez az érték 4,9 százalék volt, ennyivel nőttek a 2022-es sztrádadíjak. Az idei augusztusi fogyasztói árindexet szeptember 8-án ismerhetjük meg. Virág Barnabás MNB-alelnök prognózisa alapján óriási drágulásra készülhetünk: az éves matrica hét-nyolc ezer forinttal drágulhat, a megyei közel egy ezressel, ugyanis a fuvarozók útdíjai is jelentősen nőnek.

Augusztus 9-én ismerhetjük meg a júliusi éves bázisú rátát, amely Virág Barnabás becslése szerint 13-14 százalék között lehet. Augusztusban további három százalékpontot jelent a rezsiárak változásának inflációs hatása, ami akkor már látszani fog. A számítás szerint tehát

akár 16-17 százalék lehet majd az augusztusi év/év infláció, és ennyivel is nőnek majd az útdíjak 2023 első napjától kezdődően.

Példák a drágulásra:

  • A D1 éves matrica ára a jelenlegi 46 850 forinttól 54-55 ezer forint közé emelkedhet.
  • A legolcsóbb D1 tíz napos jogosultság az idei 3820 forintról 4500 forint közelébe drágulhat.
  • A megyei matrica ára 5 450-ről 6 400 forint közelébe nőhet.
  • Egy busz éves matricája pedig 37 ezer forinttal drágulhat, és 2023-től elérheti a 255 ezer forintot.

Mindeközben a fuvarozók már hónapok óta olyan piaci körülmények között dolgoznak, ahol képtelenség hosszú távra meghatározni az árakat. Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára kijelentette: a megrendelőikkel napi vagy heti díjazásban érdemes megállapodni, így lehet reagálni a váratlan árváltozásokra. Hosszabb távon nem lehet önköltségi ár alatt dolgozni. A főtitkár szerint a megrendelők többsége nyitott a rövidebb távú megállapodásokra, így a fuvarozóknak nem lesz nehéz áthárítani az akár 17 százalékos útdíj-növekedést sem.