Nyitókép: Magyar Közút/YouTube

Rekorddöntésre készül a Magyar Közút

Infostart
2022. március 23. 08:18
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. 2021. november 10-én indította el téli szezonját, amelyet 2022. március 20-án zártak le a szakemberek. A 2021/22-es tél kevésbé volt csapadékos, viszont a gyakori éjszakai és reggeli fagyok miatt így is 122 ezer tonna sót és 9,8 millió liter kálcium-klorid oldatot juttattak ki az országos utakra a közutasok. Most viszont újra a teljes körű felújítások kerülnek fókuszba, továbbá a cég 95 mérnökségének brigádjai is a burkolathibák megszüntetésére koncentrálnak.

A 2021/22-es téli szezon során kevesebb havas napot regisztráltak a szakemberek és általánosságban véve is kevesebb téli csapadék hullott, viszont nagyon gyakoriak voltak az éjszakai és reggeli fagyok, páralecsapódások. Így a megelőző és aktív síkosságmentesítő munkák során összesen 122 ezer tonna útszóró sót és 9,8 millió liter kálcium-klorid oldatot juttattak ki a szakemberek a cég által kezelt 32 ezer kilométeres közúthálózatra. Előbbi 13 százalékkal kevesebb, utóbbi viszont 35 százalékkal több a 2020/21-es télhez képest. A látványosan megnövekedett oldatfelhasználást egyébként az átlagtól jóval nagyobb mennyiségű ónos eső indokolta – olvasható a Magyar Közút sajtóközleményében.

A kevésbé csapadékos szezon miatt a tél végén a burkolatállapotokat is kevésbé viselte meg az időjárás. A burkolathibákkal kapcsolatos kárbejelentések száma – ami az új hibákkal és az útállapotokkal egyenesen arányosan mozog – 2021 első két hónapjához képest 2022. január–februárban 33 százalékkal kevesebb volt. Azért, hogy ez a jövőben is így legyen, a napokban újra a teljes körű felújítások kerültek a középpontba – írják emlékeztetve, hogy tavaly évtizedes rekordot döntött a Magyar Közút, ugyanis közel 1280 kilométernyi, főleg mellékút felújítása indulhatott el, míg

idén a rekordhoz képest is további 15 százalékkal több, mintegy 1500 kilométernyi úton kezdődhetnek el az átfogó beavatkozások 300 milliárd forintot meghaladó értékben.

A tél végével a Magyar Közút 95 mérnökségének brigádjai a lokális és nagy felületű burkolatjavításokra fókuszálnak. A kátyúzási munkákra közel 90 ezer tonna aszfalt felhasználását tervezték be 2022-ben, csaknem 9 milliárd forint értékben. Ezen kívül alvállalkozóikon keresztül végzett lokális burkolatjavítási munkákra közel 3 milliárd forintot fordítanak majd idén. A Magyar Falu Útfelújítási Program keretében pedig 2021-hez képest 5,5 milliárd forinttal többet, 16,5 milliárd forintot használhatnak fel idén burkolatfelújtásra.