Nyitókép: Valentin Yegorshin\TASS via Getty Images

Modern kori kalózkodás: mintha tűt keresnének a szénakazalban, de az elrettentő erő megvan

Infostart / InfoRádió - Herczeg Zsolt
2021. október 27. 20:58
Kalózokat futamított meg egy orosz hadihajó legénysége Afrika nyugati partjainál, a Guineai-öbölben – jelentette be az orosz védelmi minisztérium. A panamai zászló alatt Togóból Kamerunba tartó MSC Lucia konténerszállító teherhajó legénységét kiszabadították, a kalózok motorcsónakkal elmenekültek. Az orosz hadiflotta három hete járőrözik a térségben, hogy megakadályozza a hasonló incidenseket, amelyekből egyébként egyre kevesebb van – mondta az InfoRádiónak nyilatkozó szakértő.

Kaiser Ferenc, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem docense a modern kori kalózkodással kapcsolatban kifejtette: manapság a társaságok egy része a legénységek védelmében úgynevezett katonai magánvállalatokat alkalmaz, ezek 4-5 fős, kvázi biztonsági különítményt biztosítanak a hajók számára a kritikus szakaszokon. Másrészt, különösön az Afrika szarva régióban, ahol a legtöbb kalóztámadást követték el az elmúlt bő egy évtizedben, komoly nemzetközi misszió zajlik a mai napig: orosz, indai és pakisztáni hajók, illetve NATO és EU kötelékek is teljesítenek járőrtevékenységet. De miután egy több millió négyzetkilométernyi területről van szó, ahol több ezer kisebb-nagyobb halászcsónak közlekedik naponta, nem könnyű feladat kiszűrni azt a néhányat, amelyek felfegyverzett kalózokat rejtenek.

Mintha tűt keresnének a szénakazalban,

érzékeltette a szakértő. Az elrettentő erő ugyanakkor megvan, hiszen amíg 2012-ben 797 regisztrált kalóztámadást jegyzett fel a Nemzetközi Hajózási Ügynökség, addig ez a mennyiség 2020-ra jelentősen lecsökkent, 195-re.

Kaiser Ferenc az orosz védelmi minisztérium hétfői közleményével kapcsolatban, miszerint a Kulakov altengernagy romboló – amely egy több mint 7000 tonnás, rakétákkal és nem mellesleg két helikopterrel felszerelt, 300 főnél is nagyobb legénységgel rendelkező hadihajó – kalózokat futamított meg a Guineai-öbölben, emlékeztetett: Oroszország, különösen azóta, hogy a Krím miatt összerúgta a port a Nyugattal, igyekszik hangsúlyozni a kékvízi képességét, vagyis, hogy a világ bármely pontján képes működtetni egy hadihajó köteléket a nyílt tengeren, ellátva a szükséges utánpótlással, élelmiszerrel, fegyverzettel és főleg üzemanyaggal. Sőt, nem kizárólag hadihajókról van szó, hanem olyan nagy teher- és üzemanyag-szállítókról, amik együtt mozognak a kötelékkel. Tehát Moszkva számos térségbe küld hajókat – összegezte a Nemzeti Közszolgálati Egyetem docense.

Visszakanyarodva a hírre, a kötelék vezérhajója, tehát a Kulakov altengernagy romboló végül az egyik helikopterét küldte – a fedélzetén 8-10 tengerészgyalogossal – a bajba jutott MSC Lucia teherhajóhoz, amit észlelve a kalózok, azonnal megfutamodtak.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Modern kori kalózkodás: mintha tűt keresnének a szénakazalban, de az elrettentő azért erő megvan
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást