Nyitókép: MTI/Komka Péter

Cáfolja a tananyag "lebutítását" a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke

Infostart / InfoRádió - Tatár Tímea
2021. július 8. 21:12
A minőség rovására mehet, ha a Nemzeti Alaptanterv keretein túlmutató, szélesebb körű ismeretek kikerülnek a tanárképzésből - ettől tart a Pedagógusok Szakszervezete. A Nemzeti Pedagógus Kar elnöke szerint azonban nincs szó a tananyag lebutításáról, a gyakorlat viszont azt igazolja, hogy a képzés átalakítása időszerű és indokolt.

Most elsősorban a tanárképzésről van szó, az óvodákban dolgozók, a tanítók, a gyógypedagógusok és konduktorok képzésének átalakítása most nem került szóba - mondta a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke. Horváth Péter a pedagógusképzés lebutítására vonatkozó véleményekkel nem ért egyet. Szerinte annyi történt, hogy korábban három év után volt egy elágazás, ahol választani lehetett, hogy inkább általános iskolában vagy inkább középiskolában szeretne valaki dolgozni, és hallgatók több mint 90 százaléka a középiskolai tanári pályát választotta. A mostani elképzelések egységes ötéves képzést tesznek lehetővé.

A "lebutításra" vonatkozó kritika talán vonatkozhat arra, hogy 6 év helyett 5 év lesz a képzés ideje - vélekedett Horváth Péter, aki azonban egyetért ezzel az átalakítással. Szerinte sokkal jobb, hogy az egyéves oktatási gyakorlat a mostani tervek szerint elosztva jelenik meg, tehát már az első 4 év alatt vannak bizonyos kreditek, amelyeket gyakorlóhelyeken kell eltölteni, illetve a végén lesz egy fél éves gyakorlat.

Felmerült a lehetőség, hogy a későbbiek során, miután már valaki elkezdte a pályáját pedagógusként, az egyetemek biztosítanának egyéves levelezőn elvégezhető mesterképzést azoknak, akik még jobban el szeretnének mélyedni a tantárgyainak rejtelmeibe. De ez egyáltalában nem azt jelenti, hogy a leendő tanároknak nem kell foglalkozni már ez alatt az 5 éves egyetemi képzés alatt azokkal a témákkal, amelyek túlmutatnak akár a középiskolai tananyagon.

"Én nem félek attól, hogy olyan képzettségű tanárok jönnek ki, amelyek nincsenek tisztában az adott tantárgy középiskolai szinten túli követelményeivel. Nem kell attól tartani, hogy romlik az oktatás minősége és innentől kezdve a pályakezdő pedagógusok szakmaisága is, ettől én egyáltalán nem félek" - hangsúlyozta Horváth Péter.

Hozzátette: "sokkal inkább félek attól, amit az utóbbi időben többször nyilatkoztam, hogy nem lesz megfelelő mennyiségű pedagógus. Nyilván a megfelelő mennyiségű pedagógus és pedagógusjelölt az egyben a minőségre is vonatkozik. Bár ezek az átalakítások szerintem jók és célszerűek, de ez önmagában nem fogja megoldani azt a fajta pedagógushiányt, ami a következő években nagyon fenyegető."

A gyakornoki vizsgát ma Magyarországon évente 2000-2200 pedagógus teszi le, ugyanakkor a következő években több mint 6000-en fognak öregségi nyugdíjba vonulni. Ki lehet számítani, hogy ez néhány év alatt milyen nagyságú veszteséget jelent az oktatás rendszerében - vázolta a jövőt a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Tanárképzés: cáfolja a tananyag "lebutítását" a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást