„A FÖRI illetékességi területén az a tapasztalatunk, hogy az ingyenes parkolás bevezetését követően megnövekedett a szabálytalanul megálló vagy várakozó, parkoló járművek száma” – a finom megfogalmazás valójában drasztikus bírságnövekedést eredményezett Budapesten, amire már a tavaszi első hullámban látottak alapján számítani lehetett, olvasható a Vezess.hu-n.
A portál kikérte a Fővárosi Rendészeti Igazgatóság (FÖRI) – vagyis Budapest központi közterület-felügyeletének – 2020-as bírságolási és kerékbilincselési adatait, amelyek tisztán mutatják a probléma súlyát.
Összesen több mint 85 különféle szabálysértés vagy szabályszegés esetén intézkedhetnek a közteresek, azonban a KRESZ-t megszegő autósokat messze a legnagyobb mértékben a megállási és várakozási tilalmak negligálásáért büntették tavaly is. Ilyenkor jellemzően helyszíni bírságot szabnak ki, vagy ha nincs a helyszínen az autós, akkor úgynevezett távolléti helyszíni bírságot (thb.).
2020 | 2019 | 2018 | |
Helyszíni bírság, darab | 2588 | 1478 | 1696 |
Thb., darab | 10874 | 5651 | 5156 |
Összesen | 13 462 | 7129 | 6852 |
A fenti számokból egyértelműen következik a beszedett bírságösszegek megugrása:
2020 | 2019 | 2018 | |
Helyszíni bírság, forint | 52 077 000 | 31 045 000 | 39 782 000 |
Thb., forint | 207 886 000 | 114 725 000 | 84 751 000 |
Összesen | 259 963 000 | 145 770 000 | 124 533 000 |
Leporolták a kerékbilincseket
A Vezess.hu megjegyzi, kisebbfajta szenzációja volt 2019-nek, hogy a fővárosi közteresek beszüntették az autósok egyik legutálatosabb ellenségének, a kerékbilincsnek az alkalmazását. Jelek szerint azonban a kormány járványkezelésének vadhajtása miatt újra előkerültek. Az évi 259 darab bilincselés nem sok, ám az irány mégis aggasztó, teszik hozzá. Érdekes, hogy eközben a rossz helyen leparkolt járművezetők számára leginkább drasztikus beavatkozás, a budapesti szlengben lopóskocsinak nevezett jármű bevetése mérséklődött a tavaly előtti 2372 eset után 1769 történt 2020-ban.