Kiemelt társadalmi igényeken alapuló újabb gyorsforgalmi, főúti, települési elkerülő, csomóponti és hídfejlesztések előkészítésére költ a kormány – közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM).
A továbbtervezhető gyorsforgalmi fejlesztések sorába tartozik az M2 Vác utáni folytatása egészen az országhatárig.
A támogatott projektek között szerepel a Békéscsaba gyorsforgalmi bekötését megteremtő M44 Kecskemétig érő szakaszának előkészítése.
Az M3 autópályától a román határig vezető M49 autóúttal a harmadik négysávos kapcsolat jön majd létre Erdély irányába.
Jelentősen javul a Szombathely és a szomszédos városok (Körmend, Kőszeg) közötti közúti összeköttetések színvonala is.
Az M81 az M1 és az M7 között létesít észak-déli irányú gyorsforgalmi folyosót Budapesttől távolabb, Székesfehérvár érintésével.
Több előkészítési projekt alapozza meg főútszakaszok négysávosítását például Debrecen, Jászberény, Kecskemét, Nagykanizsa, Veszprém és Zalaegerszeg térségében. Ajkától Zircig számos településen javítják a helyi életminőséget a belső útszakaszok tehermentesítésével a megtervezendő elkerülő útszakaszok, egyebek mellett Bajánál, Etyeknél, Gyöngyösnél, Győrnél, Hatvannál, Környénél, Siófoknál, Soltvadkertnél.
Mohácson és Vácott a Dunán, Szolnokon és Szegeden a Tiszán, Szamossályiban a Szamoson épülhet új híd.
Autópályás és főúti csomópontok tervezése is megkezdődik a többi között Balatonfürednél, Gödöllőnél, Kunszentmártonnál és Üllőnél.
A friss kötelezettségvállalás 2021 és 2026 között fedezi a beruházások előkészítésével kapcsolatos költségeket, csak jövőre több mint 26 milliárd forint értékben. A forrásbiztosítással a projektek előrehaladásához szükséges soron következő munkafázis finanszírozása és így végrehajtása vált lehetővé. Az előkészítés esetleges további ütemeihez, később pedig a kivitelezéshez szükséges forrásokat a felmerülés ütemében, újabb kormánydöntésekkel lehet előteremteni.
Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára elmondta: „A tervezett fejlesztések jelenleg még nehézkesen, időigényesen megközelíthető országrészek biztonságos, gyors és kényelmes elérését teszik majd lehetővé.”
A 2016-ban indult Útprogram eddigi teljes keretösszege 3200 milliárd forint volt. A megkezdődő előkészítésekkel további 3000 ezer milliárd forintnyi közútfejlesztés alapjait teszik le - tette hozzá. A tervezett beruházásokban újabb felhatalmazó kormánydöntések után
összesen mintegy 1200 kilométer új és fejlesztett közútszakasz, ezen belül mintegy 560 kilométer négysávos út készülhet el.
A tervezés elvárt ütemű előrehaladása és a szükséges források rendelkezésre állása esetén egy-két helyszínen akár már jövőre megtörténhetnek az első kapavágások - hangsúlyozta.
A kormány egy novemberi kormányhatározatban már elkülönített összesen mintegy 430 milliárd forintot négy, kiemelt társadalmi igényen alapuló közútfejlesztés megvalósítására.
- 2021 és 2024 között megépül az M76 autóút Fenékpuszta és Zalaegerszeg közötti szakasza,
- befejezik az M6 autópályát a Bóly és Ivándárda közötti szakasz megépítésével.
- E forrásmennyiségből, a hazai költségvetés terhére biztosíthatók a 37-es főút Szerencs-Gesztely szakasza négysávúsításának és a
- Sajószentpéter-Berente elkerülő kivitelezésének költségei is.