Nyitókép: Nagy Mihály/magyarepitok.hu és Koroknai Attila MNB Ingatlan

Jelentős átalakításon megy át Buda legmozgalmasabb tere – képek

Infostart
2020. december 22. 05:40
Már építik a felszerkezetet, amely jelentős segítséget nyújt a Széll Kálmán tér gyalogos megközelítésében.

A Főmterv Zrt. elképzelésével valósul meg a Széll Kálmán tér egyik jelentős átalakítása. A Várfok utca alatti „áttörés” terve szorosan kapcsolódik az MNB Ingatlan Kft. beruházásában megvalósuló Postapalota felújításához – emlékeztet a Magyarepitok.hu.

Az új nevén Buda Palotaként emlegetett épület a felújítást követően több funkciót is betölt. Helyet kap benne:

  • az MNB Pénzmúzeum,
  • a Magyar Telekom telefonközpontja,
  • a Magyar Nemzeti Bank Pénzügyi felügyelet irodái,
  • a Pénzmúzeumhoz tartozó kilátó,
  • valamint egy 128 férőhelyes mélygarázs is.

Új bejáratot kap a Postapalota és megkönnyíti a gyalogos közlekedést

A gyalogosok kényelmét és biztonságát szolgáló szintbeni átvezetés lehetőségét azzal indokolták a szakember, hogy a Krisztina körút és a Csaba utca (Városmajor) felől érkező gyalogosok többsége nem a Várfok utcai buszmegállókat keresi, hanem a Széll Kálmán téren lévőket. Ezenkívül fontos gyalogos tengely a Sándy Gyula köz–Dékány utca–Fény utcai piac is. A Csaba utca (Krisztina krt.) és a Széll Kálmán tér nagyjából azonos szinten fekszik, így a Várfok utcát a döntő többségnek, különösen a piacot kereső időseknek teljesen felesleges megmászni. Ez a megoldás ráadásul felértékeli a Buda Palota amúgy nehezen kihasználható pinceszintjét.

Fotók: Nagy Mihály/magyarepitok.hu és Koroknai Attila MNB Ingatlan

Ercsényi Balázs közlekedéstervező a Magyarepítők.hu-nak a kezdetekről elmondta: a Várfok utca alatti „áttörés” tervezése régebben indult, mint a Postapalota felújítása. 2011-ben, a frissen megalakult BKK által a Széll Kálmán tér átfogó rendezésére kiírt ötletpályázat főmterves anyagában már szerepelt ez az ötlet.

„Szerettük volna az ötletet megmenteni, ezért a gyalogosok kényelmetlenségét enyhítő mozgólépcsőpárt úgy helyeztük el, hogy az ne lehetetlenítse el a jövőben ezt a megoldást.”

Jó pár évvel később a Postapalota beruházója végül ennek megtervezésére is megbízást adott, felismerve, hogy ez kölcsönösen szolgálja a gyalogosok és az ingatlanfejlesztés érdekeit.

Sok kábel nehezíti meg a szakemberek dolgát

A műszaki megoldások bőven tartogattak kihívást a szakemberek számára. Bertalan Csaba, a Főmterv generáltervezője emlékeztetett, hogy a Várfok utca és a Sándy Gyula köz (korábban Csaba utca) általános budapesti viszonyokhoz hasonlóan közművektől erősen terhelt terület. Itt a legnagyobb megoldandó feladatot – a Postapalota korábbi funkciójából fakadóan – a nagy mennyiségű távközlési kábel jelentette. Ráadásul a kábeleket csak úgy engedélyezték kiváltani a szolgáltatók, hogy rögtön a végleges helyére kerüljenek vissza.

„A szűkös szélességű födémben a védőcsövek száma és sűrűsége a szokásosnál jóval nagyobb, ez már számottevően csökkentette a híd felszerkezetének merevségét is. A rendkívül a sok védőcső többlet vasalást eredményez, ami miatt nagyon zsúfolt lesz a födém. A kivitelezéskor a szokásosnál jóval nagyobb elhelyezési pontosság szükséges a vasszerelésnél és a védőcsövek elhelyezésénél”
– összegezte a nem mindennapi feladatokat a szakember.

A műtárgy építése több ütemben készül a közműkiváltások miatt, az építkezést előreláthatólag 2021 év végén fejezik be – olavasható a képekkel gazagon illusztrált cikkben.

Nagy Mihály/magyarepitok.hu és Koroknai Attila MNB Ingatlan