Nyitókép: MÁV

Megkapta második koronáját is a Nyugati pályaudvar épülete - fotók

Infostart
2020. december 17. 08:50
Újabb érdekességek a Nyugati pályaudvar tetőszerkezetének felújításáról.

Zajlik a Nyugati pályaudvar teljes, mintegy 8200 négyzetméteres tetőszerkezetének felújítása, a napokban egy újabb fontos elemet, a csarnok 13-es vágánya melletti toronytetőt is a helyére emeltek. Bal oldali párja már ősszel a helyére, a 19 méter magas párkány fölé magasodó torony tetejére került.

A Teréz körút felől jó ütemben halad a tetőszerkezet üvegezése, a tetőhéjazat átszellőztetett korcolt, előpatinásított titáncinklemezes fedése, továbbá a díszműbádogos elemek elhelyezése.

Kevésbé látványos, ám nagyon fontos része a munkáknak a pályaudvar Teréz körút és Nyugati tér sarkán található négy kistornyán a tetőszerkezet bontása. Ezen építményekről darabokban, szakaszosan távolítanak el kisebb elemeket, hogy megújulva építsék vissza azokat.

Forrás: MÁV

A csarnok felújításán túl, a MÁV 2021. június 19. és július 17. között további korszerűsítéseket, felújításokat végez, hogy színvonalasabb, komfortosabb, tisztább környezet és modernebb utastájékoztató-rendszer fogadja az utazóközönséget a nyár végi újranyitáskor.

  • Hasonlóan a Keletiben tavaly elvégzett korszerűsítéshez, a csarnokban új utastájékoztató ledfal épül és az információs táblákat is egységesítik.
  • A pályaudvaron a peront újraaszfaltozzák, a sérült vagy hiányzó üvegeket pótolják, a felületeket graffitimentesítik.
  • Új és felújított, egységes kinézetű padokat, peronbútorokat helyeznek ki. Javítják a márvány- és kőburkolatokat, mellvédeket, lépcsőkorlátokat.
  • A Teréz körút felől rámpa segítségével akadálymentesen lesznek megközelíthetők a pénztárak, a MÁV-START pedig 2021-ben összesen 27 jegykiadó automatát telepít a pályaudvarra.
  • A pálya- és a felsővezeték-hálózaton is végeznek karbantartásokat, korszerűsítéseket. A perontetők fedését és csapadékvíz-csatornáit is cserélni fogják.

A tetőfelújítás során láthatóvá váltak szerkezeti repedések, valamint a csapadékot levezető csatornák súlyos korrodálódásai, amelyek miatt akadálytalanul áztak a falak. Foltszerű javításuk nem jelentene tartós megoldást, ezért a belső falazat teljes, 1210 négyzetméteres területe is megújul. A rejtett műszaki rendellenességek között jelentkezett egy további probléma:

a belső lábazati kövek annyira erodáltak, hogy már nem javíthatók, ezért teljes felújításukra is sor kerül 280 négyzetméteren.

A csapadékvíz a nyílászárókat is tönkretette, emiatt 77 ablak, ajtó felújítására is szükség van. Azokat újra az eredeti barna színre festik. A felújítási munkák az örökségvédelmi szervezettel egyeztetett módon történnek.

Korábban a csarnokba futó vágányok felsővezeték-hálózatát szerelték, és a csarnok előtt új, ideiglenes ütközőbakokat építettek be a 10-13. vágányok lezárására, hogy a külső sínpárok a felújítás alatt is használhatók legyenek a vonatforgalom számára. Megépült a csarnokban egy 70 ezer légköbméteres térállvány. Egy 7000 négyzetméteres védőhálót is kialakítottak az utasok és a munkások védelme érdekében, valamint két toronydaru is felépült.