Nyitókép: Hagyományőrző huszárok az aradi vértanúk kivégzésének 170. évfordulója alkalmából tartott megemlékezésen Aradon, a vértanúk emlékére állított Szabadság-szobornál, a nemzeti gyásznapon 2019. október 6-án. (MTI/Czeglédi Zsolt)

Az online tér segítségével költöztek a múzeumok az iskolákba

Infostart
2020. október 6. 06:43
Több száz iskolás vehet részt az újszerű, digitális iskolai foglalkozáson az aradi vértanúk napjához kapcsolódóan.

Október 2-án, 5-én és 6-án rendezett digitális múzeumpedagógiai napot három általános iskola diákjai számára a virtuális térben, 12 múzeum bevonásával a Mozaik Múzeumtúra és a Felelős Szülők Iskolája csapata. A felsősök egész nap online kivetítés segítségével, élő, interaktív órákon vesznek részt.

A program magába foglalja Balatoni József, alias Jocó bácsi történelem óráját, hangszerbemutatót, Petőfi életének különlegességeit, de arról is tanulhattak, miként éltek Pest-Budán a forradalmi ifjak, és hogyan teltek a reformkori emberek hétköznapjai. Virtuális séta, idő- és térutazás történelem, irodalom és számos más tudományterület között.

„Ez most egy nagy kísérlet részünkről, éppen ezért igyekeztünk úgy kiválasztani az iskolákat, hogy az ország több pontját is érintsük, kisebb és nagyobb iskolákba is eljusson a Digitális Iskolai Múzeumtúra programja. Így Baranyában egy 1660 fős községben, Nagyharsányban kezdünk, majd a kecskeméti Szent Imre Katolikus Óvoda és Általános Iskola, végül pedig a budapesti Váci Utcai Ének-zenei Általános Iskola felső tagozatos tanulói számára rendezzük meg a programot. Nagy öröm számunkra, hogy a jelenlegi helyzetben sem kell leállítani, az egyébként valós térben megvalósuló iskolai múzeumtúra eseménysorozatát, hiszen már a múzeumok, a pedagógusok és a diákok is nyitottan és örömmel fogadják a virtuális tartalmakat. A hosszú évek óta tartó Mozaik Múzeumtúra célja a múzeumi kiállítások, programok, foglalkozások népszerűsítése és azok integrálása az oktatásba. Nagy segítségünkre vannak ebben a közreműködő muzeológusok és múzeumpedagógusok, valamint a tanárok és diákok nyitottsága a múzeumi tartalmak és szolgáltatások megítélése, befogadása területén. Erre kívánunk ezzel a programunkkal is rásegíteni, megmutatva a múzeumi digitális tartalmak sokszínűségét. Bízunk benne, hogy sikeres lesz, örömmel fogadják tanárok és diákok egyaránt és lesz lehetőségünk további iskolákba is elvinni a Digitális Iskolai Múzeumtúrát” – fogalmaz Makranczi Zsolt, az Örökség Kultúrpolitikai Intézet igazgatója, a Mozaik Múzeumtúra programvezetője.

„Izgalmas kihívás és persze felelősség is, hogy kizárólag az online térben dolgozunk és valósítjuk meg az élménynapokat. Egyszerre több száz gyerek vesz részt egy-egy alkalmon, ahol is online kivetítés segítségével élő interaktív órákat tartanak a múzeumpedagógusok a diákok számára. Az iskolákban a tanárok a »meghosszabbított kezeink« – hiszen a járványhelyzet miatt most nem lehetünk ott személyesen a gyerekekkel –, ők vetítik ki projektorral az órákat, segítenek a csoportmunkánál, hiszen a csapatok, osztályok munkáját értékeljük és díjazzuk is. Egy-egy esemény során sok izgalmas tartalommal és feladattípussal is találkoznak majd, lesz kvíz, LearningApps tankocka, videós bejátszások és kreatív feladatok is. Az osztályban lévők időnként bejelentkeznek a teremből, válaszolnak, de akár kérdezhetnek is. A program kialakításakor az élmény alapú oktatás és a kooperáció volt a két legfontosabb szempontunk. Szóba kerülnek majd a reformkori műszaki felfedezések, Petőfi életrajzi különlegességei, virtuálisan »főzünk« Vörösmarty verseiből, megnézzük a pákozd-sukorói csata animációs kisfilmjét, de bemutatkoznak a 19. század érdekes és furcsa hangszerei is, amelyek azóta látványos átalakuláson mentek keresztül… még az is lehet, hogy virtuálisan eljutunk a Pilvaxba is. Jó gyakorlat ez, mely az oktatás minden szereplőjét együttműködésre és kreativitásra sarkallja majd” – foglalta össze Tibenszky Moni Lisa, a programot lebonyolító Felelős Szülők Iskolája alapítója.