Nyitókép: Pixabay

Se bankkártya, se nagy címlet? Lehet elfogadható magyarázat

Infostart / InfoRádió - Herczeg Zsolt
2019. augusztus 22. 10:03
Még mindig vannak olyan boltok és éttermek Magyarországon, amelyek nem teszik lehetővé a bankkártyás fizetést. Az is viszonylag gyakori, hogy az eladók és a pincérek nem hajlandóak elfogadni a tízezrest vagy a húszezrest, arra hivatkozva, hogy nem tudnak visszaadni. Mindkettőnek több oka lehet, és némelyik elfogadható, a többi viszont nem az – mondta az InfoRádió megkeresésére az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára.

Hiába indított a kormány bankkártyás fizetést támogató programot, amely keretében nem csak a készülékekre adnak támogatást, hanem az elfogadóhelyi jutalék mértékét is előírják a pénzintézetek számára, a kisvállalatok számára továbbra is gondot jelent a nem csekély költséggel járó rendszer fenntartása, mutatott rá Vámos György az InfoRádiónak nyilatkozva.

Az elfogadóhelyi jutalékot a nagyobb boltoknál, üzlet- és vendéglátó láncoknál tizedszázalékokat tesz ki, addig a kisebb helyeken ennek mértéke azonban a forgalom egy-két százalékát is elérheti. Látszólag ez egy kis szám lehet, de miután a forgalomra vetített eredmény – amennyiben egyáltalán van – a boltoknál alig néhány százalék,

az elfogadóhelyi jutalék egy olyan fontos költség, amit igencsak mérlegelnie kell egy boltosnak,

jegyezte meg Vámos György.

Ennek ellenére – bármiféle általánosítás nélkül – akad olyan vállalkozás, amely azért sem hajlandó bankkártyaelfogadóhelyet kialakítani, mert nem akarja, hogy a forgalmának egy bizonyos része látszódjon. Ugyanakkor sokak fejében az is benne lehet, hogy a készpénz egyszerűbb, hiszen például a bankkártyás vásárlás esetében a vállalkozó később jut csak hozzá a bevételéhez, tette hozzá a főtitkár.

Fintorgás, elutasítás

Sok esetben a tíz- és húszezresek láttán az eladók vagy pincérek részéről fejcsóválás, fintorgás és elutasítás a válasz, aminek rendszerint az az oka, hogy a bolt nem bír el nagyszámú, nagy címlettel fizető vásárlót. Esetleg a pénzváltással nem akarnak bajlódni. Ám ez a "nagycímlet-kerülés" a vállalkozás számára nem feltétlen jó reklám, húzta alá Vámos György. Rámutatott arra is, hogy alapvetően

mindig a boltosnak kellene igazodnia a vevőhöz, tehát nem a vásárlóknak kellene a címlet-kérdéssel törődniük.

Ha a boltos úgy látja, hogy többen jönnek hozzá nagy címlettel, meg kell kockáztatnia, hogy több váltópénz legyen a kasszában - mondta az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára, gyorsan hozzátéve, hogy ez természetesen üzletbiztonságilag kockázatos lehet, hiszen kirabolhatják az üzletet.

Az igazi megoldás, hogy a készpénzkímélő eszközöket kellene sokkal jobban terjeszteni, és ahol szükséges, ott pedig a kisboltokat ebben támogatni kellene, jegyezte meg végezetül a főtitkár.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Se bankkártya, se nagy címlet? Lehet elfogadható magyarázat
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást