Nyitókép: Varga György

Van olyan mozdonyvezető, aki már túl van tíz gázoláson

Infostart
2019. január 25. 12:52
A pszichológus szerint teljesen egyedi a hatása minden érintett sofőrre, ha vétlen egy halálos balesetben, de például a mozdonyvezetőknél részletes protokoll ad lehetőséget, hogy kevésbé erősen maradjon meg a hatása.

Terjedelmes cikket közöl a Zaol.hu a vétlen gázolás pszichés feldolgozhatóságáról. A szakértői véleményekkel készült összeállítás részletesen szól a professzionális sofőrök (mentősök, buszsofőrök, kamionosok) felkészültségéről.

"Kötélidegek, türelem, jó problémamegoldó készség, gyors reagálás"

- ezek a tulajdonságok elengedhetetlenek számukra a hivatalosan szükséges adottságok mellett.

Pálné Péter Eszter nagykanizsai autósiskola-vezető figyelmeztet: tehergépkocsi-vezetőknél például II-es csoportú orvosi alkalmassági vizsgálat kell a jogosítványhoz, ezt pedig ötévente, később gyakrabban meg kell ismételni. "Ilyenkor a háziorvos további vizsgálatra is küldheti a vezetőt" - mondta, külön rámutatva a pszichológiai vizsgálatra. Ez a pályaalkalmassági vizsgának is része, ami hivatásos gépjárművezetők részére egyébként kötelező; olyan személyiségvonásokat és képességeket tárnak fel, amelyek meghatározzák, mennyire biztonságos sofőr valaki - igaz, ilyen vizsga az EU-ban nincsen.

A váratlan helyzetekre úgynevezett részegszemüveg és csúszós pálya segítségével készítik fel a sofőröket, de ezek a tréningek nem kötelezőek.

A mozdonyvezetők komoly áldozatok

A mozdonyvezetőknek sokkal kisebb esélyük van egy baleseti helyzet elkerülésére, közszájon forog a mondat, hogy

az egyik féle vasutas már gázolt, a másik fog.

A tehetetlenség az úr, ha valaki felugrik vagy felfekszik a sínekre. Évente 160 ember meg is hal vasúti balesetekben.

Bárki is a hibás, mint a cikk rámutat, a gázoló élete végéig emlékezni fog a gázolásra, ha az elgázolt fél életét vesztette. A közelmúltban ismertté vált egy nagykanizsai mozdonyvezető esete, aki elbujdosott azután, hogy elgázolt valakit, és ezt nem tudta feldolgozni; ő szichiátriai kezelés alá is került.

Lugosi Alexandra pszichológus szerint hiába van megannyi vizsgája egy mozdonyvezetőnek, egy traumatikus esemény egyedileg és tudattalanul hat rá. Elmondta ugyanakkor azt is, hogy

a mozdonyvezetők szempontjából nem mindegy, hogy öngyilkossággal vagy véletlen balesettel találkoznak, az öngyilkosságnál ugyanis tudják, hogy a halott maga választotta a sorsát.

"A véletlenszerű balesetek okozhatják a legnagyobb mélységű lelki traumát, hiszen ott megjelenhetnek kogníciók. Másképp kellett volna tennem? Hamarabb kellett volna cselekednem? - marcangolják önmagukat." Még akkor is, ha pár száz méteren belül csak vészfékezni és dudálni tudnak.

Mint Lugosi elmondta,

vannak mozdonyvezetők, akik már tíz gázoláson túl vannak,

mégsem viseli meg őket a teher, gyakran azonban lappanganak a traumatikus élmények, és később kerülnek felszínre.

A vasútnál szigorú protokoll van a gázolásos helyzetek kezelésére, azonnal megkérdezik például a mozdonyvezetőtől, hogy kér-e váltást, és később is kérheti szakember segítségét a történtek értékeléséhez. Lugosi tapasztalata szerint a csoportos megosztás sokat segít az érintett mozdonyvezetőknek.