Nyitókép: Pixabay

Oktatásunk számokban: Brüsszel előállt jelentésével

Infostart / InfoRádió
2018. október 16. 18:46
GDP-arányosan többet költünk oktatásra az uniós átlagnál, ám kevesebben mennek egyetemre nálunk és nem javulnak az iskolaelhagyási számaink sem. Közzétette nagy felmérését az Európai Bizottság.

Magyarország az európai uniós átlagnál többet költött oktatásra 2016-ban: a GDP 4,9 százalékát fordította rá - közölte az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) köznevelésért felelős helyettes államtitkára az InfoRádióval kedden az Európai Bizottság által közzétett Education and Training Monitor 2018 kiadványra hivatkozva.

Maruzsa Zoltán elmondta, az Európai Unió országainak teljesítményét összegző jelentésben megállapították, hogy Magyarországon vonzóbbá vált a pedagóguspálya, és 2017-ben tovább nőtt a jelentkezők száma a tanárképzésben, különösen az óvodapedagógusok és a gyógypedagógusok körében. A gyógypedagógiai szakon a növekedéshez hozzájárult, hogy vidéken is indultak ilyen képzések - jegyezte meg Maruzsa Zoltán.

Az óvodában még rendben vagyunk

Mint ismertette, Magyarországon

a 4-6 éves gyerekek 95,7 százaléka jár óvodába, ez magasabb az uniós átlagnál. A roma gyerekek óvodai részvétele pedig közelít az országos átlaghoz, 91 százalékos,

így EU-s szinten magas, a régió tagállamai között pedig a legmagasabbnak számít.

A jelentésben Maruzsa szerint pozitívan nyilatkoztak az érettségi feltételeként bevezetett közösségi szolgálatról, valamint környezettudatosságra épülő programokat megvalósító iskolák egyre növekvő számáról.

Iskolaelhagyók, kevés egyetemista

Az Európai Bizottság felhívta rá a figyelmet, hogy 10 éven belül jelentős számú pedagógus vonul nyugdíjba. Ezt a minél vonzóbb életpálya kialakításával szeretnék orvosolni - emelte ki Maruzsa, aki szerint csökkenteni kellene az iskolák közötti teljesítménybeli különbségeket, ezt a célt szolgálta az iskolák fenntartásának államosítása.

Az InfoRádió kérdésére válaszolva Maruzsa megerősítette,

sokan hagyják el igen fiatalon az oktatási rendszert, és nyugtalanítónak nevezte, hogy ebben nem sikerül javulást elérni.

A felsőoktatásba beiratkozók alacsony arányát úgy kommentálta,

a magyar cél eleve az uniós cél alatt van.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Maruzsa Zoltán a magyar oktatás számainak uniós összevetéséről
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást