Az online kiskereskedelem növekedésének jelenlegi legfontosabb motorja az átlagos vásárlási érték folyamatos emelkedése, ami 2018 nyarán már átlépte a 11 ezer forintos értéket. A vásárlások száma a piac egészének növekedési dinamikájánál lassabban bővül (13 százalékos volt az év első 6 hónapjában).
A magyar lakosság – a gazdasági fellendüléssel összhangban – a webáruházakban is egyre nagyobb értékben költ, de a rendelések gyakoriságára ez a vásárlói kedv egyelőre még kevésbé hat ki. Az egy főre jutó éves online rendelésszám jelenleg 12, az éves átlagos költés pedig megközelíti a 130 ezer forintot. Utóbbi érték a cseh piacon meghaladja a 230 ezer forintnak megfelelő cseh koronát, a rendelésszám is magasabb a magyar átlagnál.
A műszaki szektor továbbra is a legnagyobb forgalmi súllyal bíró terület, melyet a többéves életciklussal rendelkező, jellemzően nagy értékű termékek vásárlása eredményez. A magas életciklusból fakadó alacsony vásárlási intenzitás ugyanakkor a bővülés legnagyobb korlátja is egyben.
A növekedési lehetőségeket kereső e-kereskedőknek ezért érdemes a nagy értékű termékek mellett a gyorsabban forgó, napi fogyasztási cikkek irányába is nyitni.
Ezekkel ugyanis drasztikusan növelhető a rendelési állomány, a magas kosárérték megtartása mellett.
Az útkeresést és a felemás kereskedői hangulatot tükrözi a GKI Digital és az Árukereső online kiskereskedelmi indexe is, amely 2018 harmadik negyedévében, 2016-hoz hasonlóan, kismértékben csökkent, miközben a tavalyi harmadik negyedévre még pozitívabb hangulat volt a jellemző.
Ilyen piaci környezetben, limitált vásárlói bázis mellett a marketingeszközök hatékony használatán is legalább annyi múlik, mint a megfelelő összetételű termékpalettán. A webáruházak által alkalmazott akciók közül az ingyenes szállításhoz és az árkedvezményekhez kötött promóciók a legnépszerűbbek. Míg a szállítási kedvezmény elsősorban a rendelések számát képes hatékonyan növelni (a vásárlókat a kisebb értékű rendelések felé terelve), addig a jól tervezett árkedvezmények magasabb kosárértéket eredményeznek, hiszen drágább termék esetében nagyobb nominális megtakarítás érhető el.
Az online marketing eszköztárából a kereskedők által leginkább használt megoldás továbbra is az árösszehasonlító oldalak. Ezt követi a keresőoptimalizálás (SEO), a Google-hirdetés, a Facebook-hirdetés és a hírlevélküldés. Már a hazai e-kereskedők is felismerték, hogy a vásárlók megtartásában és a legfiatalabb rétegek megszólításában egyre nagyobb szerephez jut a vásárló érdeklődését, információigényét kiszolgáló, a figyelmét lekötő tartalommarketing, a leggyakoribb a saját blog.