Drámai jövő vár a hazai dízelautók tulajdonosaira

Infostart
2017. november 7. 07:24
Csúcsra jár a használtautó-import idén is, miközben a fővárosi szmogriadó-rendelet miatt jelentős részük nem közlekedhet a füstös napokon - írja a Magyar Idők.

Bár a külföldről behozott használt autóknak már csak 40 százaléka dízel – korábban 60 volt –, az idén jósolt, csúcsot jelentő, több mint 150 ezer darabos, 11 éves átlagéletkorú importból több tízezer jármű tulajdonosát érheti kellemetlen meglepetés, ha jövő télen megszállja a várost a füstköd. Tovább korlátozzák ugyanis a szmogriadó idején használható gépjárművek körét a fővárosban. A Fővárosi Közgyűlés határozata szerint jövő október 1-je után a fővárosi riasztási fokozat elrendelése esetén a 7-es és a 8-as környezetvédelmi osztályú – vagyis Euro 3-as dízelüzemű – gépjárművek forgalmát is korlátozzák.

A döntés 2019. október 1-jétől a riasztási fokozat elrendelése esetén pedig már a 10-es és a 11-es környezetvédelmi osztályú – Euro 4-es dízelüzemű – gépjárművekre is vonatkozik majd. Az Euro 3-as dízelek jelenleg tizenkét-tizenöt éves autók, az Euro 4-es besorolás pedig tíz év körüli kocsikat jelent.

A használtautó-importban a behozatal csaknem felét olyan autók teszik ki, amelyek vagy jövőre, vagy 2019-től szmogriadó riasztási fokozata idején reggel 6-tól este 10-ig nem közlekedhetnek majd Budapesten. Ezért a dízelmotoros autókat kedvelő budapesti autósoknak érdemes viszonylag fiatal – öt-hatéves – autót választani, ha el akarják kerülni a korlátozást, illetve még fiatalabbat, ha autójukat három évnél hosszabb ideig akarják használni. Azonban az is megeshet, hogy a főváros vezetése – hasonlóan számos európai nagyvároséhoz – további korlátozásokat vezet be a dízelautók használóival szemben - írja a Magyar Idők.