eur:
392.84
usd:
366.15
bux:
66129.26
2024. április 25. csütörtök Márk
Ezért van orrfacsaró bűz az autópálya-pihenőkben

Ezért van orrfacsaró bűz az autópálya-pihenőkben

Hiába költenek évente 700 millió forintnál is többet a takarításra és a karbantartásra, a napi egy-kétszeri tisztítóműveletek mellett is áldatlan állapotok uralkodnak a sztrádák pihenőhelyeinek többségén.

Összesen 134 darab WC üzemel a magyar autópályák pihenőhelyein, az M7 (47 darab), az M3 (34) és az M1 (30) sztrádán a legtöbb. A mosdók és környezetük takarítására és karbantartására tavaly 723 millió forintot költött az Magyar Közút Zrt., idén ennél nagyobb,

777 millió forint a tervezett éves költségvetés.

A Vezess.hu kiszámolta, 15 900 forint jut egy-egy pihenőhelyre naponta. Ebben benne van a WC-k napi takarítása, szennyvízszippantása, a szennyvíztisztító berendezés üzemeltetése és karbantartása, a pihenők egész területén a szemétszedés, a sima és a szelektív hulladék elszállítása, valamint „az üzemeltetés egyéb költségei”. A Magyar Közút Zrt. tájékoztatása szerint összesen 45-50 fő dolgozik ezen a területen. Éves szinten 2000 munkaórát vesz igénybe a feladat ellátása.

Az ún. kis takarítást naponta egyszer kötelezően elvégzik a brigádok mindenhol,

de a forgalmasabb helyekre még egyszer visszatérnek adott napon. Minden egyes nap kiürítik a hulladéktárolókat, kicserélik a szemeteszacskókat, kézzel vegyszeres WC tisztítást végeznek, és pótolják a toalettpapírt, valamint az elhasznált kézmosó szereket. Havonta legalább egy alkalommal – a frekventált pihenőkben heti rendszerességgel – gőzborotvás nagytakarítást is végeznek a WC-kben.

A mosdók és környezetük ennek ellenére nagyon sokszor koszosak, gusztustalanok, erre az útkezelő azt mondta, "szélsőséges esetben előfordulhat, hogy a pihenőhely egyik napról a másikra szennyezett képet mutat, ha a napi takarítás elvégzése után az utazóközönség (például turistabusz érkezik) nem az elvárható normáknak megfelelően használja a pihenő illemhelyét". Szerintük a WC-nként körülbelül 30-40 perces munkát pár perc alatt tönkreteheti "egy felelőtlen használó, így a soron következők már más megoldást próbálnak találni szükségleteik elvégzésére..."

Napi szinten problémát jelentenek a Magyar Közút Zrt.-nek a felfeszített ajtók, megrongált zárak, letört tükrök és tartók, letépett információs matricák, ellopott tisztítószerek, kéztörlők, papírok, tönkretett csapok. IIgyekeznek lépést tartani a keletkező károk javításával, de az anyagi korlátokon túl egyre inkább kilátástalan feladatnak tűnik. 

Elvileg a WC-kben mindenütt megtalálható egy falra vagy ajtóra ragasztott telefonszám, amelyen éjjel-nappal várják a bejelentéseket, de

havonta mindössze néhányan panaszkodnak az állapotok miatt.

 A Magyar Közút Zrt. munkatársai a szemetelőkkel szemben már semmit nem tehetnek, nincs hatósági jogosultságuk fellépni ellenük. Most országos szinten vizsgálják az illemhelyek hatékonyabb üzemeltetésének lehetőségeit.

Címlapról ajánljuk
Bóka János az Arénában: igazodás vagy újraegyesítés, ez az unió nagy kérdése

Bóka János az Arénában: igazodás vagy újraegyesítés, ez az unió nagy kérdése

Mi az Európai Uniót egy szerződéses alapokon nyugvó szabályrendszerre épülő együttműködésnek tekintjük, ebbe az állandó közös hitelfelvétel, a közös eladósodás, a fiskális föderalizmus nem fér bele – mondta Bóka János az InfoRádió Aréna című műsorában. Az európai uniós ügyekért felelős miniszter beszélt az EP-választás tétéjéről, az unió jövőjéről és az EU-tagság húszéves mérlegéről is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.26. péntek, 18:00
Balczó Barnabás
a Magyar Posta vezérigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×