"Ha csak a mentősök bruttó bérét nettósítjuk - tehát a délutáni és esti műszakok pótléka, valamint a sürgősségi pótlék nélkül, amik teljes hiánya azért nehezen elképzelhető -, akkor 123 ezer forint a 185 ezer nettója, és erre jön rá a 6000 forint cafetéria, amit szintén készpénzként kapják. Tehát 129 ezer forintnál kevesebbet teljes állásban senki nem kereshet. Ez a nem felsőfokú végzettségűek bére (szakképzettség nélküli mentőápoló, mentőgépkocsi-vezető)" - mondta Csató Gábor.
Hozzátette: nem elégedettek a mentődolgozók bérével, ezért tárgyaltak a fenntartókkal, és így érték el, hogy jövőre minden mentődolgozó - nemcsak a kivonuló állomány, hanem az adminisztratív is -
az ágazati emelésen felül kap még 10 százalék béremelést.
Jelenleg egy mentőorvos nettó átlagbére pótlékokkal együtt 430-450 ezer forint – mondta Csató Gábor.
"A mentős életpályamodell elindult januárban, annak része a béremelés és az a technológiai megújulás - beleértve az életpályamodellbe a mentéstechnikai eszközünket, beleértve a digitalizáció digitalizáció begyűrűzését a mentőszolgálathoz, beleértve a munkaruházatot és a képzéseket".
Az Országos Mentőszolgálat főigazgatója elmondta: az idei évtől nők is dolgozhatnak a mentőautókon.
"Régóta van ilyen igény az irányításban és a kórházi rendszerben dolgozó kolléganőktől, hogy akár csak alkalmanként szeretnének ők is mentőautóra felülni. Ennek semmilyen jogi, munkavédelmi, munkabiztonsági akadálya nem volt. Azt reméljük, hogy nyitottabb mentőstársadalom leszünk". Csató Gábor szerint a mentőstársadalom és a betegek is pozitívan reagáltak a női mentődolgozók megjelenésére.
Jövőre több mint 40 milliárd forintból gazdálkodhat az Országos Mentőszolgálat. Csató Gábor hozzátette: ez az ideinél több mint 10 százalékkal nagyobb keretösszeg.
"Ha csak a jövő évi bérnövekményt nézzük, az is négymilliárd forintos bérnövekmény az egészségügyi dolgozók béremelésén felül. Hatmilliárd forintért vásárolunk idén mentőautót."
Ebben az évben 193 új mentőautó érkezik Magyarországra, amelyeket jövőre a tervek szerint újabb járművek követnek – mondta Csató Gábor.
"Már csak egyféle autót vásárolunk. Az, hogy azt rohamkocsinak, esetkocsinak vagy mentőautónak használjuk, csak attól függ, hogy ki ül benne és milyen felszereltsége van. Azt tervezzük idénre, hogy az összes roham- és esetkocsinkat - ezek a legmagasabb szintű egységeink, amiken mentőorvosok vagy mentőtisztek teljesítenek szolgálatot a mentőápolók és a mentőgépkocsi-vezetők mellett - le fogjuk cserélni és mindenhol újak közlekednek majd. Hatvanat már átadtunk".
Jelenleg 13 évesnél régebbi mentőautó nem teljesíthet szolgálatot – hangsúlyozta az Országos Mentőszolgálat főigazgatója.
"Jelenleg 9-10 év körüli a mentőautók átlagéletkora, beleértve a teljes portfóliót, ami nagyjából 1200 járművet jelent. Ha a beszerzéseket a jelenlegi ütemben tudjuk folytatni, akkor két év múlva a mentőautók átlagéletkora 6-8 évre csökkenhet".
Csató Gábor elmondta: idén lecserélik a mentődolgozók munkaruháját is.
"Bárkivel találkozok, az első kérdése a munkaruha - jogosan.
A munkaruhák kihordási ideje mindenkinél lejárt, van, akinek el is szakadt és azt saját költségből pótolta.
Idén elkezdődik a munkaruha-beszerzés, minden mentődolgozót felruházunk". A közbeszerzés kiírása elkészült a nyugati színvonalú munkaruhákra – tette hozzá Csató Gábor.