Új plakátkampány: egy arc, két olvasat

Infostart
2017. július 3. 19:59
Új kampányt indított a kormány a nemzeti konzultáció eredménye nyomán. Az InfoRádió által megkérdezett politológusok egyike szerint a korábbi kormányzati kampányok logikus folytatásáról van szó, a másik azonban úgy véli, hogy ellenségkép kialakításáról.

„Ne hagyjuk, hogy Soros nevessen a végén!” - olvasható a kormány legutóbbi, a nemzeti konzultáció eredményére hivatkozó plakátjain, a felirat mellett pedig Soros György magyar származású amerikai üzletember fekete-fehér arcképe látható.

Török Gábor politikai elemző a hétvégén a legnagyobb közösségi portálon közzétett bejegyzésében George Orwell 1984 című disztópiájából idézett a plakát apropóján, egy a regénybéli Nagy Testvér legfőbb ellenségeként megismert, Emmanuel Goldsteinre vonatkozó bekezdést.

Fodor Csaba, a Nézőpont Intézet elemzője azonban úgy látta, hogy e plakátkampány

logikus újabb eleme a kormány bevándorlás- és kvótaügyben képviselt politikájának,

amely ellentétben áll a Soros György által képviselt meggyőződéssel, nincs szó démonizálásról.

"Arra próbál meg rávilágítani, hogy létezik egy – ugyan nem politikai alapon szerveződő, de mégis – politikai misszióval bíró szerveződés világszerte, leegyszerűsítve Soros-univerzumról beszélhetünk, és ennek a szerveződésnek politikai céljai vannak. Ha ennek a bevándorláspolitikai elemeit nézzük, akkor a plakátkampány céljával is tisztában lehet mindenki, hiszen mindössze arról van szó, hogy a választópolgárok széles tömege számára legyen egyértelmű, hogy mit képvisel ez a meglehetősen befolyásos szervezet a magyar kormány álláspontjával szemben" - mondta Fodor Csaba.

Nagy Attila Tibor, a Méltányosság Politikaelemző központ munkatársa viszont úgy véli, hogy

kifejezetten ellenségkép-erősítésről van szó,

ám kérdés, hogy ehhez elegen ismerik-e Soros Györgyöt az országban a Fidesz-szavazókon kívül.

"Emlékeim szerint most először teszi plakátra Soros György arcképét, ez engem emlékeztet egy kicsit a MIÉP-re, amely a 1990-es években nagyon sokszor támadta Soros Györgyöt, ez akkor még a szélsőjobb eszköze volt, és a Fidesz, igaz, hogy más környezetben, részben más érvekkel, de tulajdonképpen a MIÉP irányvonalát folytatja" - mondta Nagy Attila Tibor.

A kvótanépszavazás előtti kormányzati kampányhoz hasonlóan ez a kampány is kontraproduktívvá válhat szerinte, sokan ugyanis belefáradhatnak a politikai üzenetekbe, ám a kormány feltehetőleg nem hagyhatta, hogy csak a Jobbik óriásplakátjai legyenek az utcán.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Új plakátkampány: egy arc, két olvasat
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást