Ezért több mostanában a graffiti a vonatokon

InfoRádió
2017. május 30. 19:09
Az elmúlt hónapokban drasztikusan nőtt a hévek és a vonatok esetében a graffitis rongálások száma – közölte a MÁV-csoport. A rendőrség szerint az egyre gyakoribb graffitizés hátterében a 14-22 év közötti elkövetők rivalizálása állhat.

Április 14-én este a HÉV-en dolgozó biztonsági szolgálat tetten ért egy graffitist, akinél a filctollon kívül egy 9 centiméteres kést is találtak, a rendőrség által elvégzett drogteszt pozitív lett. Április 29-én hajnalban pedig a pilisvörösvári vasútállomáson egy Desiro motorvonatot firkáltak össze 100 négyzetméternyi felületen.

Ez csak két eset. Az elmúlt fél évben legalább két tucat rendőrségi feljelentést tettek, drasztikusan nőtt ugyanis a graffiti által okozott rongálások száma. A HÉV-nél naponta átlagosan 8 négyzetméter külső és 11 négyzetméter belső, míg a MÁV-START vonatain naponta átlagosan 14 négyzetméternyi külső és 37 négyzetméternyi belső felületet firkálnak össze.

A rendőrség szerint

az egyre gyakoribb graffitizés hátterében feltehetőleg a 14-22 év közötti elkövetők egymás közötti rivalizálása állhat.

A HÉV-szerelvények

belső burkolatait és karosszériáit különböző eszközökkel egyre maróbb szerekkel rongálják,

a festékek és vegyszerek ráadásul beivódnak a burkolatba és nem távolíthatók el maradéktalanul – így a megjelenő firkálások, karcolások kezelése, eltávolítása nagy kihívást és szélmalomharcot jelent.

Ha pedig a HÉV szerelvények belső felületeiről nem távolíthatóak el a graffitik, akkor cserélni kell a burkolati elemet, ami a járművek jelentős megbontásával jár. A belső burkolati elemek és paravánfalak cseréjének becsült költsége évente 130 millió forintra tehető.

Mivel

általában négy hét alatt lesz karcos egy szerelvény szinte teljes üvegfelülete,

ezek karcmentesítése évente 600 millió forintba kerül. 

A MÁV-START vonatain az első negyedévben az elmúlt évek hasonló időszakához képest duplájára nőtt a külső felületre fújt graffitik mennyisége. Az idei első negyedévben a vonatok külsejéről 1260, belülről 3300 négyzetméter graffitit kellett lemosni. Ezen szennyeződések eltávolítása és a járművek védőlakkal történő ellátása milliós kiadást jelent: típustól függően 1-1,5 millió forintba kerül, ám ez megfelelő védelmet biztosít a keletkezett graffitik akár nyom nélküli eltávolításához.

Ugyanakkor az elmúlt években folyamatosan csökkent a vasúti személyszállító járműveken található graffitik száma: évente átlagosan 25 százalékkal javult a helyzet az elmúlt hét esztendőben, a tendenciában már a fokozott őrzés-védelem és a MÁV-START által legutóbb beszerzett FLIRT-ök fedélzeti kamerarendszerének visszatartó hatása is megmutatkozhat.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Ezért több mostanában a graffiti a vonatokon
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást