Életet mentenek és megelőző munkát végeznek az ügyelők

Infostart
2017. május 15. 21:06
Az öngyilkosságok megelőzésére jöttek létre a lelkisegély-szolgálatok, de ma már sokféle problémával fordulnak az emberek az úgynevezett ügyelőkhöz, akik a hívásokat fogadják - mondta az InfoRádiónak Székely András, aki idén áprilisig a Magyar Lelki Elsősegély-szolgálatok Szövetségének elnöke volt.

MÁjus 16-án van a Lelki Elsősegély Szolgálatok Világnapja. A magyar telefonos lelkisegély-szolgálatokat (116-123-as ingyenes számot) évente ötezren hívják fel azzal, hogy öngyilkosok akarnak lenni, de nem ők vannak többségben, hanem azok, akik elvesztettek valami fontosat - egy szerettüket, a munkájukat vagy a lakásukat -, és ezt nem tudják senkivel megbeszélni, hogy feldolgozzák a traumát. 

"A hívások többsége nem öngyilkossági krízisről szól, sok esetben kell érzelmi támaszt adni nehéz élethelyzetekben, mindennapos krízisekben a szociálistól a magánéleti, párkapcsolati krízisekig. Ezeken keresztül egyfajta preventív tevékenységet folytatunk, és segítünk abban, hogy az emberek ne jussanak el az öngyilkosság gondolatáig" - mondta az InfoRádiónak Székely András.

Évente körülbelül 100 ezer esetben hívják őket és tudnak konkrétan segíteni az embereknek.

A hívások 5 százaléka kifejezetten súlyos öngyilkossági krízishívás, de 20-30 százalék között van azok száma is, amelyek kapcsolódnak az öngyilkossági gondolatokhoz, problémákhoz. 

A többi magánéleti nehézségekkel kapcsolatos.

Bizonyos időszakokban többen keresik meg a segélyszolgálatot, például karácsony környékén, akár a magány, akár az ünnepekhez kötődő stressz kapcsán.

Magyarországon jelenleg 500 ügyelő fogadja a hívásokat a telefonos lelkisegély-szolgálatoknál, de Székely András szerint jóval több önkéntesre lenne szükség - számukra most képzést is indítanak. 


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Ma van a telefonos lelkisegély-szolgálatok világnapja
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást