A kutatásban kiskamaszokat és kamaszokat kérdeztek közlekedési témában.
A kutatók felállítottak egy olyan szempontrendszert, ami azt a tudást tartalmazza, amit ennek a korcsoportnak tudnia kell ahhoz, hogy biztonságosan tudjon közlekedni. Ők ugyanis már önállóan közlekednek gyalogosan, kerékpárosként, sőt, járművezetőként vehetnek részt a közlekedésben, így elég nagy a felelősségük – közölte a Közlekedéstudományi Intézet Közlekedési kutatóközpontjának vezetője.
A felmérés másik részében pedig a fiatalok biztonságtudatosságát vizsgálták. Ennek eredményei szerint a fiatalok jobban ismerik a szabályokat, mint azt várták.
„Úgy tűnik, hogy az alapvető közlekedési, KRESZ-szabályokkal tisztában vannak, ám vannak olyan elsőbbségi szabályok – például a jobbkéz-szabály –, aminek az értelmezése teljesen hibás a fejükben”
- tudatta Berta Tamás.
Viszont a biztonságtudatosságuk, a hozzáállásuk olykor meglepő – tette hozzá a vezető.
Elmondta: az eredményekből látszik, hogy
az olyan témában, ahol sokszor felhívták a kockázatokra a figyelmet – például arra, hogy a telefonálás veszélyes vezetés közben –, a többség úgy nyilatkozott, hogy veszélyesnek tartja.
„Azt is megkérdeztük a kamaszoktól, hogy kerültek-e már olyan helyzetbe, amikor tudták azt, hogy ittas a járművezető és mégis beültek az autóba utasként” - mondta Berta Tamás.
„A válaszadók 16 százaléka azt mondta, hogy ez legalább egyszer már előfordult vele, hogy ittas vezető mellé ült be, minden tizedik kamasz esetében pedig ez többször is előfordult a saját bevallása szerint.
Az esetek több mit felében pedig családtag volt, aki alkoholt fogyasztott, mielőtt autóba ültek” - ismertette a Közlekedéstudományi Intézet Közlekedésbiztonsági Kutatóközpontjának vezetője.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló hírekről, vagy elmondaná a véleményét, lájkolja az InfoRádió Facebook-oldalát!