A megfelelő egészségügyi ellátáshoz való jog sérelmére panaszkodtak a legtöbben

InfoRádió
2017. április 1. 09:30
A beteglistákkal kapcsolatos panaszok tavaly az előző évhez képest 0,7 százalékkal nőttek.

Az Országos Betegjogi, Ellátottjogi, Gyermekjogi és Dokumentációs Központhoz (OBDK) tavaly érkezett több mint 14 ezer bejelentés öt százalékában panaszkodtak arra, hogy hosszúak a betegelőjegyzési és betegfogadási listák, hat százalék pedig az orvosok és ápolók hangnemét nehezményezte. A beteglistákkal kapcsolatos panaszok tavaly az előző évhez képest 0,7 százalékkal nőttek - számolt be róla a Magyar Idők szombati száma.

Az OBDK-hoz fordulók több mint fele a megfelelő egészségügyi ellátáshoz való jogának sérelme miatt tett panaszt, az emberi méltósághoz való jogáért 17 százalék emelt szót, a tájékoztatáshoz való jogának megsértését 14 százalék kifogásolta, az egészségügyi dokumentáció megismeréséhez való jogának sérelme miatt pedig 7 százalékuk szólalt fel.

A megelőző évhez képest tavaly 8 százalékkal többen, majdnem négyezren fordultak a gyermekjogi képviselőhöz. Nőtt azoknak a panaszoknak a száma is, amelyekben elvált szülők a gyermekeikkel való kapcsolattartás jogának sérelmét jelentették be a gyermeket gondozó szülő magatartása miatt.

A gyermekvédelemben élő gyerekektől érkező panaszok száma is nőtt: főleg azt kifogásolták, hogy nem szólhatnak bele az étrendjükbe és a ruházatukba, valamint a jogszabály ellenére nem kapják meg egy összegben a zsebpénzüket.

Az ellátottjogi képviselőkhöz tavaly 2015-höz viszonyítva 10,6 százalékkal több, 10 ezer 226 megkeresés érkezett, ezek 62 százaléka tájékoztatást kért. A panaszosok főleg a szociális intézményen belüli és kívüli szabad mozgás korlátozása miatt kértek segítséget, az idősotthonokban élők közül pedig jellemzően azt fájlalták, hogy nincsenek tekintettel egyéni szükségleteikre.

A lap szerint az elmúlt négy évben 95 ezer 464 megkeresést kaptak a beteg-, gyermek- és elláttottjogi képviselők, akik ettől az évtől az Emmi önálló szervezeti egységeként dolgoznak.