Ezek a gondok a dunai hajókkal

InfoRádió
2017. március 13. 06:51
A budapesti lakosok egészségének megóvása mellett a vízi világbajnokság élvezhetősége érdekében is megoldást sürget a Levegő Munkacsoport a dunai személyszállító hajók szennyezésének megszüntetésére.

„Számos lakossági bejelentés, valamint saját tapasztalataink alapján arról győződtünk meg, hogy Budapesten a dunai személyszállításra használt hajók rendkívül egészségkárosító, nehezen elviselhető dízel-kipufogógázzal árasztják el a környezetüket" – írta Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszternek a Levegő Munkacsoport, haladéktalan intézkedését kérve. A miniszter válaszában részletes tájékoztatást adott a problémáról, de semmilyen megoldást nem kínált.

Viszontválaszában a Levegő Munkacsoport több megoldást is javasolt, amelyekkel a hajók szennyezését kismértékű állami hozzájárulással egy éven belül jelentősen csökkenteni lehetne.

  • A Személyhajósok Szövetségétől kapott adatok szerint a dunai személyszállító hajók kilencven százaléka motorcserére szorul. Az elavult motorok lecserélése hosszabb távon gazdaságilag is kifizetődő, hiszen az új motorok jóval kevesebb üzemanyagot fogyasztanak. A bankok viszont nem hajlandóak erre hitelt nyújtani, mivel nem fogadják el a hajókat a hitel biztosítékaként. A Levegő Munkacsoport ezért állami hitelgaranciát javasol a hazai hajózási vállalkozásoknak a korszerűsítésre.
  • A szervezet szükségesnek tart mintegy 600 millió forint állami támogatást, melyből a Duna budapesti szakaszán közlekedő hajókra részecskeszűrőket szerelnének.
  • Jelentős zajt és légszennyezést okoznak továbbá azok a külföldi turistahajók, melyek szállodaként is üzemelnek, és éjjel-nappal működtetik az áramellátásukat biztosító dízelgenerátort. Ezért meg kell oldani, hogy a partról kapják az áramot.
  • A szervezet halaszthatatlannak tartja a Dunán közlekedő hajók környezetvédelmi minősítési rendszerének kidolgozását is, hogy a kikötői díjakat annak megfelelően, differenciáltan lehessen megállapítani.